Selasa, 31 Ogos 2010

Kelebihan Wanita


Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Peristiwa...

hahahaha... best nyer... ada bbrpe story aku nk cite... prtme skli bab yg kt gmbak.. aku teringt kte pak arb.. die tnye kitorang dh brpe juzuk dh bce.. kitorang gtau lh skian2... pastu, die tnye lg.. kitorang ni hafiz quran ke x.. kitowang pn mnidakkn.. pstu, si aput tnye die.. wa kaifa anta? die gtau ana laisa hafiz, walakin Al-Quran yahfizuni.. fuh jwpn trcntik aku prnh dgr... terbaik..

yg kdue ni kurang baik skit... ada bdak IRK yg terkjal skit.. msok blik nk brdbat... sbok ngan keasobiah nye... taksub ngan kos IRK die.. Ngn ganu die (jgn mrh ye kpd bdk2 IRK sbb aku pn IRK gak n kpd bdk ganu, bkn ape kite brpnjikn ISLAM)... sebolah2 die nk mng.. abes.. aku kuar ayat btol2 kaw lwn ngan die.. mspk plak si lutfi.. terdiam die.. hehehehe... kuar lutfi, die cri point blik.. aku wat ngamok.. tau die tkot.. aku suro die pnggil malik ngan siraj.. hehehehe.. menggelabah die.. aku nk tergelak2.. Astaghfirullah.. berdose aku.. tp puas ar... aku x puas hati gak ngan die.. hehehehe... nru puas hti aku.. hehehehe... aku wat2 call mlik ngan siraj... puas die mrayu kt aku... hehehehe...

yg ktige nie plik lh skit... smpena bestday aku, tpt jam 12... tibe2 aput jerit,... "askar aku.. berkumpul!!!!" terkejut aku... sorg ttup lmpu.. yg lain prepare bntal... pning aku d hdiahkn ngan hdngn bntal2 yg bertubi2... pning2... lme gak kne rjak ngan bdk nie... aku pn mlwn gak.. aku cpai bntl aku aku blas.. spe2 ntah aku hnyak... mklmlh glap... hehehehe.. pastu kitowang gerak ramai2.. hehehehe... ariff pn kene gak rjak... tp ape2 pn aku nk ucp selamat hari lahir kpd kwn2 aku yg sme bestday n trime ksih kpd spe2 yg ingt bestday aku.. Terima Kasih...

Ahad, 29 Ogos 2010

Satu Hari di Masjid UIAM Gombak

Hmm... Semalam, aku, aput n min gi UIAM Gombak.. ada progrm QIAM Perdana ngan universiti lain d Malaysia...

Mule2 rancang nk gi pas Asar... so, Mahfuz pn merehatkan mata ngan tido... Aku ape lg turut ambk lap gak... Muhim pn sme gak.. Tau2 bngun dak aput kejut.. kte nye dh pkol 5... Dengan segere aku bngun ambk wudu' n gi solat.. Dalam pkol 5.30 bru kitowang gerak dri UIAM Nilai nie...

On the way gi Gombak... start dri Plaza Tol Sg Besi dh Jam... frust gak... nk mencilok ni bkn favorite aku... tp, ape yg wat aku teruje adalah segermpolan kete Lamborghini berderet2.. ngok no plat sume dri Singapore... driver2 mude2 plak tue.. yg msalah nye sume cine.. hehehehe..bg aku... kete lju mne pn, klu dh msok jam, moto yg pling bergune.. so, dgn 'kerek nye aku mmecut d antre kete2 diorg sume... bnyk gak.. x terkire aku.. yg pstinye adalah dlam 20 biji... klu x slaplh...

aku ngan aput ride stay 120 km/h je... so, smpai Gombak dlam pkil 6.15... lpak kt msjid dlu hlgkn pnat smpai pkol 6.35... pastu kitorang gerak gi dgr Tazkirah bertajuk mencari Al-Qadr... yg d smpaikn oleh ust EMRAN...pastu buka pose jamie ngan bdak2 Cyberjaya Medical kolej... Then, pi solat maghib... smntre tnggu Isya kitorang ngaji. pas ngaji borak lh kjap.. Tetibe dtg tok syeikh Arab dok join kitowang... time tlah arab kitorang mule tercabar... ape lagi brbual ngan Arablh.. mcm2 die tnye.. tp, ada yg krg jelas smpai watkn aku tersenyum je mnjwb prtnyaan die... smpai wk2 azan kitorang solat isya n straight teraweh.. kitorang wat 8 je.. pstu gi mahallah salahuddin mnum ngan kwn yg kt gmbak..

blik masjid blik dh pkol 11.15.. ngaji skit smpai 12.. pstu nek tido kt tngkt ats... Sok nye trjge pkol4 sbb Qiam dh start... pak Iamam dh bce srah dh, dgn segere aku gi siap.. abes ziam kitowang shur.. mkn ngan bdak uiam Engin yg kt gmbak.. pastu solat subuh.. then ngaji.. tibe2 kple brat.. tnpe mlnghkn mse aku pn cri ppt bring.. sdar x sdar sh pkol 8.00.. ngok2 aput pn tido.. kjut aput then siap nk blik..

kitorang gerak dri gmbak dlm pkol 8.45... smpai sni pkol 9.30... mmg nyaman gak bwa motor pg2.. mnggil.. hehehehe.. oklah... yg pnting slamat smpai.... video video

Jumaat, 27 Ogos 2010

Manfaat Jilbab: Manfaat Jilbab Menurut Islam dan Sains


Allah
memerintahkan sesuatu pasti ada manfaatnya untuk kebaikan manusia. Dan
setiap yang benar-benar manfaat dan diperlukan manusia dalam
kehidupannya, pasti disyariatkan atau diperintahkan oleh-Nya. Di antara
perintah Allah itu adalah berjilbab bagi wanita muslimah. Berikut ini
beberapa manfaat berjilbab menurut Islam dan ilmu pengetahuan.

1. Selamat dari adzab Allah (adzab neraka)

“Ada
dua macam penghuni Neraka yang tak pernah kulihat sebelumnya;
sekelompok laki-laki yang memegang cemeti laksana ekor sapi, mereka
mencambuk manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian namun
telanjang, sesat dan menyesatkan, yang dikepala mereka ada sesuatu
mirip punuk unta. Mereka (wanita-wanita seperti ini) tidak akan masuk
surga dan tidak akan mencium baunya. Sedangkan bau surga itu tercium
dari jarak yang jauh” (HR. Muslim).

Imam An-Nawawi rahimahullah
menjelaskan bahwa yang dimaksud dengan “Wanita-wanita yang berpakaian
namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebagian tubuhnya dan
menampakkan sebagian lainnya dengan maksud menunjukkan kecantikannya.

“Wanita-wanita
yang berpakaian namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebagian
tubuhnya dan menampakkan sebagian lainnya dengan maksud menunjukkan
kecantikannya.

2. Terhindar dari pelecehan

Banyaknya
pelecehan seksual terhadap kaum wanita adalah akibat tingkah laku
mereka sendiri. Karena wanita merupakan fitnah (godaan) terbesar.
Sebagaiman sabda Nabi Muhammad shallallahu �alaihi wasallam,

“Sepeninggalku tak ada fitnah yang lebih berbahaya bagi laki-laki daripada wanita.” (HR. Bukhari)

Jikalau
wanita pada jaman Rasul merupakan fitnah terbesar bagi laki-laki
padahal wanita pada jaman ini konsisten terhadap jilbab mereka dan tak
banyak lelaki jahat saat itu, maka bagaimana wanita pada jaman
sekarang??? Tentunya akan menjadi target pelecehan. Hal ini telah
terbukti dengan tingginya pelecehan di negara-negara Eropa (wanitanya
tidak berjilbab).

3. Memelihara kecemburuan laki-laki

Sifat
cemburu adalah sifat yang telah Allah subhanahu wata�ala tanamkan
kepada hati laki-laki agar lebih menjaga harga diri wanita yang menjadi
mahramnya. Cemburu merupakan sifat terpuji dalam Islam.

“Allah
itu cemburu dan orang beriman juga cemburu. Kecemburuan Allah adalah
apabila seorang mukmin menghampiri apa yang diharamkan-Nya.” (HR.
Muslim)

Bila jilbab ditanggalkan, rasa cemburu laki-laki akan hilang. Sehingga jika terjadi pelecehan tidak ada yang akan membela.

4. Akan seperti biadadari surga

“Dalam
surga itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan pandangannya, mereka
tak pernah disentuh seorang manusia atau jin pun sebelumnya.” (QS.
Ar-Rahman: 56)

“Mereka laksana permata yakut dan marjan.” (QS. Ar-Rahman: 58)

“Mereka laksan telur yang tersimpan rapi.” (QS. Ash-Shaffaat: 49)

Dengan
berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari surga. Yaitu
menundukkan pandangan, tak pernah disentuh oleh yang bukan mahramnya,
yang senantiasa dirumah untuk menjaga kehormatan diri. Wanita inilah
merupakan perhiasan yang amatlah berharga.

Dengan berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari surga.

5. Mencegah penyakit kanser kulit

Kanser
adalah sekumpulan penyakit yang menyebabkan sebagian sel tubuh berubah
sifatnya. Kanser kulit adalah tumor-tumor yang terbentuk akibat
kekacauan dalam sel yang disebabkan oleh penyinaran, zat-zat kimia, dan
sebagainya.

Penelitian menunjukkan kanser kulit biasanya
disebabkan oleh sinar Ultra Violet (UV) yang menyinari wajah, leher,
tangan, dan kaki. Kanser ini banyak menyerang orang berkulit putih,
sebab kulit putih lebih mudah terbakar matahari.

Kanser tidaklah
membeda-bedakan antara laki-laki dan wanita. Hanya saja, wanita
memiliki daya tahan tubuh lebih rendah daripada laki-laki. Oleh karena
itu, wanita lebih mudah terserang penyakit khususnya kanser kulit.

Oleh
karena itu, cara untuk melindungi tubuh dari kanser kulit adalah dengan
menutupi kulit. Salah satunya dengan berjilbab. Karena dengan
berjilbab, kita melindungi kulit kita dari sinar UV. Melindungi tubuh
bukan dengan memakai kerudung gaul dan baju ketat. Kenapa? Karena hal
itu percuma saja. Karena sinar UV masih bisa menembus pakaian yang
ketat apalagi pakaian transparan. Berjilbab disini haruslah sesuai
kriteria jilbab.

6. Memperlambat gejala penuaan

Penuaan
adalah proses alamiah yang sudah pasti dialami oleh semua orang yaitu
lambatnya proses pertumbuhan dan pembelahan sel-sel dalam tubuh.
Gejala-gejala penuaan antara lain adalah rambut memutih, kulit keriput,
dan lain-lain.

Penyebab utama gejala penuaan adalah sinar
matahari. Sinar matahari memang penting bagi pembentukan vitamin Dyang
berperan penting terhadap kesehatan kulit. Namun, secara ilmiah dapat
dijelaskan bahwa sinar matahari merangsang melanosit (sel-sel melanin)
untuk mengeluarkan melanin, akibatnya rusaklah jaringan kolagen dan
elastin. Jaringan kolagen dan elastin berperan penting dalam menjaga
keindahan dan kelenturan kulit.

Krim-krim pelindung kulit pun
tidak mampu melindungi kulit secara total dari sinar matahari. Sehingga
dianjurkan untuk melindungi tubuh dengan jilbab.

* * *

Jilbab
adalah kewajiban untuk setiap muslimah. Dan jilbab pun memiliki
manfaat. Ternyata tak sekedar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga
manfaat duniawinya. Jilbab tak hanya sekedar menjaga iman dan takwa
pemakainya, namun juga membuat kulit terlindungi dari penyakit kanker
dan proses penuaan.

Ternyata jilbab tak sekedar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga manfaat duniawinya.

Jilbab
tak hanya sekedar menjaga iman dan takwa pemakainya, namun juga membuat
kulit terlindungi dari penyakit kanser dan proses penuaan.

Demikianlah Allah memberi kasih sayangnya kepada wanita melalui syariat islam yang sempurna. (PurWD/Kaskus)

Hari Ini...




Fuh... Best rempit sekitar semarak n Nilai 3... dapat lah gak sweater sepasang.. boley wat baju raye... hehehehe... glove pn dah ada.. mmg blik rye ni rempit lh ngan aput n abg2 die.... mmg aku lh kne tnggl.. mklmlh.. mtor aput LC... mtor abg die 125... sorg lagi wave 125. aku wave 110... perh, konfirm mcm kure2... hehehehe..

ada ke repairmen td tnye kt aku..." laju ke moto ko tue?"... aku panas lah gak.. aku ckap ar 110 km/h boley gi.. die klu aku ni lucky.. sbb die kte ada 3 biji mtor mcm aku die kne bikin sbb owner die kte mtor diorg just boley gi 100 km/h je itupn trun bukit.. hehehehe.. aku ckap klu trun bkit aku boley gi 120 km/h...

datu lg.. usyar sport rim.. perh.. klu lh dpat psang sport rim kt mtor aku.. msti best giler.. smart + macho.. ekakakakaka.. hehehe... kitowang gi bengkel pn sbb aput nk tkar clutch plate die.... kte nye dh x pick up dh.. so ape lg.. tkar abes trus.. ambk ko.. skali kene RM 300... menangis kwan... abes duet scholar.. tp, laki.. mtor nye psal.. x de hal lh nk kuar2 duet nie.. hehehehe,.... btol x? syang motor.. bia kite jtuh, jgn mtor yg jtuh,,,

Klu kite jtuh n luka boley smbuh ngan sndri nye... tp, klu mtor jtuh confirm calar.. mne boley smbuh sndri.. confirm kne antr bengkel.. spray bru lh... tkar cover side baru... iosh.. dah lah.. terpanjang plak aku berceloteh.. jom tngok mtor aku....

Ramadhan....


Bulan Ramadhan bukan hanya terkenal sebagai pusat latihan ibadah kepada umat Islam, malah ia juga terkenal dengan peristiwa besar dalam sejarah Islam antaranya:

BULAN DITURUNKAN AL KITAB

Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadhan. Bulan yang diturunkan di dalamnya (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk untuk manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pemisah antara yang benar dan salah. Para pakar tafsir dan hadis merekodkan, Allah juga menurunkan kitab-kitab dan suhuf iaitu kitab-kitab kecil selain Zabur, Taurat, Injil dan Al Quran kepada para rasul terdahulu pada bulan Ramadhan.

PERISTIWA BADAR

Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di situ. Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri. Peperangan ini adalah suatu yang luar biasa apabila tentera Islam yang kurang jumlah, lemah daripada sudut kelengkapandan berpuasa dalam bulan Ramadhan memenangi pertempuran Perang Badar. Ini membuktikan puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah. Orang yang berjuang demi mencapai kerdhaan Allah pasti mencapai kemenangan yang dijanjikan. Allah menegaskan dalam Surah Aali ‘Imran ayat 123 hingga 125. Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.

ISLAM MEMBUKA KOTA MEKAH

Peristiwa ini berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah. Peristiwa kemuncak ini berlaku apabila musyrikin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah yang termeterai dengan orang islam. Antara kandungan perjanjian ini menyebut, setiap suku Arab boleh memilih sama ada menjadi sekutu Muhammad ataupun sekutu Quraisy. Kedua-dua pihak tidak boleh berperang dalam tempoh 10 tahun dan tidak boleh membantu pihak lain berperang. Malangnya, dalam suku-suku Arab yang bersekutu itu, ada golongan yang bertelagah iaitu Bani bakar dan Khuza’ah. bani Bakar bersekutu dengan Quraisy Mekah manakala Khuza’ah memilih bersekutu dengan Nabi Muhammad. Pada satu malam, Bani Bakar dengan pertolongan Quraisy Mekah menyerang perkampungan suku Khuza’ah di lembah Watir. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad, beliau mengerahkan ratusan ribu umat Islam marake Mekah tanpa pengetahuan penduduk musyrikin Mekah. Beliau menolak sebarang rundingan dengan pihak Quraisy sehingga kemaraan umat Islam hanya diketahui apabila hampir memasuki Kota Mekah. Penduduk musyrikin menjadi jumlah yang kecil tanpa sebarang persiapan hanya bersembunyi di bukit, rumah ibadat dan rumah Abu Sufian. Akhirnya umat Islam memasuki kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah. Peristiwa ini menggambarkan pertolongan Allah kepada hamba-hamba yang ikhlas kepadaNya. Allah menyebut dalam Al Quran Surah Al Fath ayat 1: Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata. Sebahagian pakar tafsir Al Quran memberi maksud ‘kemenangan’ dengan kemenangan bermaksud membuka Mekah.

PERISTIWA PERJALANAN NABI MUHAMMAD SAW KE TABUK

Apabila pengaruh Nabi Muhammad SAW tersebar ke pelosok Semenanjung Tanah Arab, ia memberikan tamparan hebat kepada Rom yang menjadi kuasa besar pada masa itu. Lantas Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab. Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad SAW, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Beliau sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah. Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad SAW yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad SAW dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.


ISLAM SAMPAI KE YAMAN

Yaman terletak di selatan Semenanjung Tanah Arab. Nabi Muhammad mengutuskan Ali bin Abu Talib dengan membawa surat beliau untuk penduduk Yaman khususnya suku Hamdan. Dalam tempoh satu hari, kesemua mereka memeluk agama Islam secara aman. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-10 Hijrah.


KHALID BIN AL WALID MERUNTUHKAN BERHALA AL ‘UZZA

Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad SAW menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla. Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al ‘Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al ‘Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.


PENYERAHAN BANDAR TAIF

Bandar Taif pernah mencatatkan sejarah apabila penduduknya menghalau Nabi Muhammad SAW semasa berdakwah di sana. Selepas beliau dan umat Islam berjaya membebaskan Mekah, golongan Bani Thaqif berkeras tidak mahu tunduk kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW dan tentera Islam mara ke Taif lalu mengepungnya dalam tempoh yang lama. Akhirnya rombongan mereka datang ke Mekah pada bulan Ramadhan tahun ke-9 Hijrah dengan menyerahkan bandar Taif sebagai tanda menyerah kalah. Patung al Laata yang dipuja sebelum ini dimusnahkan.


PEMBUKAAN ANDALUS (SEPANYOL)

Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus. Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat.

PEPERANGAN ZALLAQAH; PORTUGAL

Peristiwa ini berlaku selepas subuh hari Jumaat, bulan Ramadhan tahun 459 Hijrah. Ketika itu, berlaku kebangkitan Dinasti Murabit di Afrika Utara. Gabenor Cordova, al Muktamin meminta bantuan Sultan Dinasti Murabit, Yusuf bin Tasyifin bagi memerangi al Fonso VI. Tentera Kristian yang diketuai oleh al Fonso VI yang berjumlah 80,000 tentera berjaya dikalahkan. Dalam masa yang singkat Sultan Yusuf berjaya menguasai seluruh Sepanyol dan menyelamatkan umat Islam. Selepas itu, Sepanyol Dinasti Murabit berdiri sejak 1090 hingga 1147 Masihi.

TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL

Pada tahun 126 hingga 1405 masihi, kaum Mongol melebarkan penaklukannya hampir kesemua benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. Jeneral tentera Mongol dikenali sebagai Genghis Khan. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev. Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad zang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan sarjana Islam dibuang ke dalam Sunagi Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat. Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di ‘Ain Jalut. Dalam pertempuran itu, tentera ISlam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.

PEPERANGAN YAKHLIZ

Pada 15 Ramadhan 1294 Hijrah, bala tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya dengan jumlah 34,000 anggota mengalahkan tentera Rusiayang berjumlah 740,000. Seramai 10,000 tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran itu. Ia menjadi kebanggaan umat Islam mempertahankan agama yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.


TERTAWANNYA GARIS BAR LEV, ISRAEL

Dalam sejarah moden, berlaku Perang Yom Kippur yang melibatkan tentera Islam pakatan Mesir dan Syria dengan tentera Yahudi Israel pada 10 Ramadhan 1390 Hijrah bersamaan 6 Oktober hingga 22 atau 24 Oktober 1973 Masihi. Perang Yom Kippur, juga dikenali sebagai Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan Perang Ramadhan. Ia adalah sebahagian daripada konflik Arab-Israel sejak dari tahun 1948. Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung SInai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di SInai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev. Israel bermegah denga kubu Bar Lev yang didakwa ‘tidak dapat ditawan’ kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel. Antara peristiwa menarik dalam peperangan ini adalah peranan seorang sarjana Islam merangkap sebagai Imam Masjid Bandar Suez al Marhum, Syeikh Hafiz Salamahyang mengambilalih pimpinan operasi peperangan. Beliau menggantikan jawatan ini apabila gabenor daerah bersedia menyerah kalah. Akhirnya para mujahidin gabungan tentera Mesir, Syria dan penduduk bandar Suez berjaya megasak tentera Israel yang terpaksa berundur sehingga terpaksa menyerahkan Semenanjung Sinai dan Bukit Golan.


Dipetik dari Buku: Ramadan Tetamu yang di Rindui

Hari-Hari...

Paling bestlah kn... abes dh download Gundam Seed & Gundam Seed Destiny... Al-maklumlah.. Otoku ktekn.. hehehehe... satu lagi, dh lme x update blog.. sbb ape? abb lpe dh yg saya ni ada blog.. wakakakaka... ish2.. x ptot pn.. Insya Allah... blog ni akn hdup... spe ek boley tlong saya nk cntikkn blog noe.. nk smartkn lg blog nie... bdak blik sume mne ada blog... kwn2 rpat pn x de gak.. rse nye lah... sbb diorg x prnah bercerite psal bnde alah ni,.. hmm... saat yg mkin brlalu ni... teringat lh plak kt rmah...

mklumlah rye dh nk tibe.. krg sri2 nmggu lh... skang dh 17 Ramadhan.. x tahulh nk blik bile kt rmah tue... yg x best nye.. rmh mne ada intrnet... x mmpu nk psang.. heheheeh.. pnjm broadband akk je klu nk on9.. tp klu die blik UITM.. CC lh tmpt saya 'melpakkn dri'... tp jrang2 lh.. bdak baik mne ada lpak kt cc kn.. hehehehe...

pejam celik... x sngke juge diri ni akn smbng ke gmbak.. tp bnde tulah yg diri ini nk elakkn.. sbb saya mmg x boley blajar klu x de kwn.. ngok jelah result Semester 2, 2009/2010... agak trok.. CGPA jtuh kot.. nsib baik msih atas 3.0... dh lh dpat smpai 2 sbjk C.. bnsi kot... ish.. dah2.. lpekn...

smbng blik perihal yg td... nk msok gmbak... abes.. berseorgn lh nnti kt sne.. mkn sorg.. dok blik ngan org yg x rpat.. mcm x boley hdup je.. ingt.. nnti tiap2 mnggu nk blik nilai lepak ngan kengkawan... hehehehe... tp kos mnyak motor plak.. ish3.. ape lah.. klulh motor isi gune air.. kn bgus... btol x sume rider skelian??? hehehehe....

aik. rse haus lah pulak... tulh gre2 tido lewat selewat jam 4,30.. sahur pn x bngun.. hehehehe.. rse nye nie lh post kedue yg aku tlis dlam blog nie.. so, nnti ada pape lg aku inform kt korg...