Khamis, 30 September 2010

Last Day in Nilai as CFSIIUM;s student..

Assalamualaikum...
May i take ur attention please...

Tanggal 28 September 2010... Aku abes Exam... Last Exam... Then.. Insya Allah.. Akn menyambung berenang d lautan ILMU ini di bumi GOMBAK... Now... Im entering the gate of knowledge and virtue... Jeng3... Hehehehe...

Abes je exam... Aku pn mngmbil ksmpatan round2 sekitar Nilai... dh lme x jlan kot... Then, malam tu ada date plak... ape gi... aku pun siap2 dgn baju sukan... hehehe.. Date men Futsal lh.. jgn pikir bukan2.. aku ni single lg... sape nk boley ambk borang kt pondok nenek kebayan ye... Pastu submit kt aku ye... ops, dh lari topik plak...

Men futsal smpai pnat.. boley pengsan ma... sbb sbelum tu aku dh men ping pong ngan bdak ping pong.. mlm men ngan budak2 futsal plak.. diorg pkse aku dgn alasan last men ngan aku... aduyai....

pas men futsal.. dlm pkol 1 pg, aku ngan geng rempit plak mermpit ke masjid india.. tp sayang nya.. ngah2 on the way lepas je tol sg besi... motor aku yang azam bawa sempot.. ada problem besar pnye.. abes.. rsak plan aku.. aduyai.. hehehe... kesian kt kwn aku azam, mahfuz n syahril kene tude motor balik nilai.. jauh tu... ish3... ngok lh video suasne gembore sblm perkara yg x d ingni tu brlaku.. hehehe...

sok nye... aku ngan azam pi lah bengkel moto... tngok2 brang dlam kaberater (aku pn x reti eja) dh jtuh sbb bwa laju sngt... so, die pn buang je sbb bnde tu just nk wat save mnyk skit... patu aku pn dh boley kmbli rempit.. moto pn mcm angin dh lpas... so boley ar bawa lelaju.. hehehe.. mne tau kn.. boley lbih lmit... hehehe...
mlm tu pn motor aku azam bwa... syahril nk test motor die... sbb bru modofied... aku nek ngan aput... aku jd pmbonceng.. ish3..

sok nk blik.. tp branmg x pack lg.. x tau boley ke blik sok klu ngantok.. hehehe... nk kuar m,kn jap g... jam mnunjukkn tpat pkol 3 pg... ok stakat ni jelah.. saksikan video kami...
video

Isnin, 27 September 2010

Last Day Exam....






Assalamualailum...

Menghitung hari2 terakhir d bumi NILAI....

Perasaan bercampur baur...

Ada suke...

Ada Duke...

Ada Geram..

Ada Sayang...

Tp, thats all the what we call in Arabic 'asam garam'... Hehehehe... betul ke???
Ish3..

1st: Aku botak??? knpe??? ape sebab??? budak tnye... adakah sebab nazar??? adakah sebab nk exam... x... sume tu salah.. Sbb nye.. Sbb nye.. Sbb nye.. Sbab bdak2 blik suro botak.. well.. my hair boley d kbngaan aku.. Tngok jelah.. Pnjng n Lurus.. hehehe... So, bg mnunaikn prmintaan.. so aku pn botakknlh... Adush... huhu.. :)
Sebenrnye ak,u mmg ada niat nk botakkn rmbt... sbb dulu2 aku mmg skin head boy org mlayu ckp.. hehehe....

2nd: Nk exam nie.. boley gi jlan2 raye.. hahaha.. pelik btullh... ada musibah plak time gi.. x pe2.. itu sume pnglaman n asam garam khdupan mnusia...

3rd: Ada lg... Rindu kt kengkawan.... Nk blah dh kn... So, jrg dpat jmpe diorg.. ada gak perasaan nk extend.... tp.. tp.. tp... x nk plak... huhu... x nk gi sensorg... kenapa x de kawan???? kenapa diri ni gatal sngt wat betol2 time APT... gile lh aku nie... sume org berharap dpat abes blaja awl.. aku plak gini kn.. Ish3....

Stakat d sini saje... Ampunkan dose2 aku klu ada... maklumlah.. x tau bile kite akn berjumpe lg ye org NILAI... so, nnti aku ada mse aku dtg lh lawat korang... hehehe... aku ada bnyk bnde nk wat kt sni... ada bnde x trtunai... klu aku rse x wat msti rugi bsar... the thing that could change my entire life... I need her... huhuhu...

Selasa, 21 September 2010

Ketahuilah....


Hadis nabi :"barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka".. – riwayat Abu Daud...

RAMAI MASIH BELUM MENGETAHUINYA, JADI SAMPAIKANLAH KPD MEREKA...

agenda
kafir Laknatullah untuk menyesatkan wanita Islam.. Adakah ini suatu
kebetulan..? sememangnya agenda Kristian itu amat dahsyat utk
menjahanamkan umat Islam..Mungkin ramai yang tidak
mengetahuinya...sebar2kan lah.. selamatkan wanita
Islam..Allah..Allah..Lindungi kami.. wahai wanita, janganlah kamu
memakai tudung yang dibutang/di pin di belakang sehingga menampakkn
bentuk leher di hadapan..gayanya tak ubah seperti birawati kristian
Laknatullah... Jauhilah dari memakai sebegini...agenda kafir laknatullah
itu sangat halus sehingga kita tidak sedar, ketahuilah wahai manusia
sekalian.....

diambil dari FB orang...

Sabtu, 18 September 2010

Dugaan...



pg sok ni.. nk gi KLIA nk antr kwn... kitorang gi nek kete... tpat jam 7 pg kitorang pn gi lh kt Blok A sbb nk ambk kete sewa kt sne.. hmm.. msalah nye, kete yg kitowang sewa x leh start plak sbb bateri lmh giler.. ish3... dgaan kdue.. dh lh dugaan pertama kasut si mahfuz ni hlg.. bru die prasan.... adoyai.. hehehe..

dugaan ketige berlaku when kitorang nk isi mnyk... si Mahfuz tertutup plak engin, dh x bley start blik. gelak aku... hehehe... then tnggu tuan pnye kete bwa kete jump blik mcm wat kn kmpus td... adoyai... dh ok dh.. perjalann ke KLIA lncar je.. x de pape... tibe, ngah ljukn... x prasan lak smpng KLIA... dh terlajak, trpkse kitowang terus kn smpi ke tol.. kne gi putrajaya.. then u turn ptah blik.. dh buang mse.. sume ngah risau tkot kwn2 yg nk gi nie dh kne dftr kt imigresen.. adoyai... Alhamdulillah... smpi gak.. dlm pkol 8.45.. hehehe..

smpi je.. kitowang ke tmpt d mne kwn ku Salihin berada... berbual skit2 sbb nk bg pluang kt kluarge die... yelah.. kite nie kwn je... diorg tu family... snap bbrpe pic bersama.. pstu diorg pn bce doa.. kitorang berdue, mahfuz n aku mengamin kn aje... then sblm die bertolak, kotorang bersalamn smbil berpelukan... ntah bile dpt jmpe die lg... sebak hati aku... nk mnglir gak air mte.. tp, nilai air mte seorg lelaki mahal... so, aku thn je di kelopak mte... jgn bg mnglir... hehehe... ego laki kne jge gak.. hehehe...

Destinasi..

Tanggal 17 sept 2010... Tepat jam 7 ptg.... makku dh mnyuruhku utk mngemas beg nk plang ke kampus... aku rese brat je nk kmas... yelah.. x puas lg bercuti... tp ape lg kn... aku rngan gak tngn nie kmas bes... azan je maghrib, aku gerak ambk wudu' n then solat... pastu aku siap2 nk blik... check sume brang, check condition motor, n then check keadaan bank bergrak ku dlu.. tkot x de duet isi mnyak plak.. hehehe..

tpat jam 8 mlm, aku pn siap2 slam ngan mak n ayh... ltk branmg dlu.. pstu tpt jam 8.15 aku pn gerak dri rmh.. dgn hon aku bnyikn, aku pn memecut ikot jlan bukit kechil utk ke Bukit rambai... then kuar ke tg. mnyak dan seterusnya memecut ke alor gajah mnuju ke Tol Simpang Ampat... spnjng perjalan ke tol x de pape yg mnrik berlaku... sbb aku pcut abes.... tkot dh lmbt.. mahfuz kte die nk grak pkol 8... so jmpe kt perhentian Pedas slm pkol 8.45... tp, aku smpi je tol simpang ampat, seluarku bergegar mnndakn ada msej atau call msok.. aku berhenti kt tepi jalan then check lh spe lh yg call aku... ruoenye msej dri mahfuz, kte nye die dh smpi ke pedas.... aku blas yg aku otw...

perjalanan dri tol ke pedas mngmbil mse 10 mnit... lbih krg pkol 8.45 aku pn smpi.. tuang mnyk dlu... then gi lh grk cri mahfuz kt perhentian tue.. sbb ape, kredit ku abes dh.. x prasan plak.. men pkai jekn... rupenye mahfuz sdg bersama dgn bdk2 dri johor, mtor bdk tue kurberator tercbut.. aik, plik gak smpi boley tercabut... hehehe... abes je bdk tu bkin, aku ngan aput pn start lh grak dlm pkol 9... tibe2 dlm otw, bdk2 mtor jhor tu ptong kitowang.. aput pn gi lh follow diorg mnggl kn aku keseorgn kt highway.. jln sensorg... hehehe... aku men ngan kete, follow blkng diorg.. adoyai..

pkol 9.45 aku pn mlepasi RnR Seremban, kulit aku rse kbas sbb rse sjuk giler.. adoyai... hehehe... smpi je tol Nilai aput dh tnggu kt tepi, kte nye die pn kne tnggl ngan motor2 tue.. diorg pcut smpi 160 km/h.. ptot lh trcbot kaberator.. hehehe... EX5 bwa 160.. 1st time aku ngok.. mtor aku pn 120 je... hehehe...

aku smpi kt kmpus dlm pkol 10... snyi sepi.. x de org pn.. huhu... aku blik awl pn sbb niat nk ngantar kwn sok pg nye kt KLIA... die nk gi smbng blaja kt mesir... ari slase pn ada sorg lg.. heehehe.. ok2.. nntkn kisah klakar pg sok nye,,.. video

Sabtu, 11 September 2010

Jom Puasa Lagi!!!...

Selain puasa wajib pada bulan Ramadhan, syari‘at Islam juga membuka peluang kepada sesiapa yang ingin berpuasa di luar bulan Ramadhan. Ia disebut sebagai puasa sunat dan terbahagi kepada beberapa jenis. Puasa-puasa sunat adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Rasulullah s.a.w. bersabda, bahawa Allah s.w.t. berfirman (Hadis Qudsi):

“Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah melanjutkan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1151 (Kitab al-Siyam, Bab keutamaan berpuasa)] Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat. Para pembaca boleh merujuk ke kitab al-Shahih al-Musnad min Fadhail al-Amal susunan Syaikh Ali bin Muhammad al-Maghribi (Dar Ibn ‘Affan, Riyadh, 2000). Di antara jenis puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Puasa sunat inilah yang akan saya kupas dalam risalah ini.

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal.

Dalilnya ialah hadis Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]


Darjat Hadis Puasa Sunat Enam Syawal.

Hadis yang menjadi dalil puasa sunat enam Syawal adalah sahih sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya. Sebelum ini ada segelintir pihak yang meragui kesahihan hadis ini. Keraguan tersebut adalah sia-sia kerana hadis ini diriwayatkan dari beberapa sahabat dan memiliki banyak jalan periwayatan. Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Bassam menjelaskan:

“Hadis ini nyata kesahihannya, ia datang dengan tiga jalan periwayatan selain jalan di atas (yang dikemukakan oleh Imam Muslim). Ia juga diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi dengan tiga wajah (yang berlainan) sehingga dikatakan: Sesungguhnya ia adalah hadis mutawatir. Ini kerana al-Dimyathi telah menghimpun semua jalan periwayatan hadis ini dan sanadnya dari dua puluh orang perawi, kebanyakan mereka hafiz dan thiqat.” [Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram (Maktabah al-Asri, Mekah, 2003), jld. 3, ms. 533]


Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Aidil Fitri dan kita dilarang dari berpuasa pada hari tersebut. Abu Sa‘id al-Khudri berkata: “Nabi s.a.w. melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil) Adha.” [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 1991 (Kitab al-Shaum, Bab berpuasa pada hari Aidil Fitri).]



Bagaimana Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan. Hanya saja terdapat perbincangan di kalangan para ilmuan: Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau secara rambang?


Pandangan yang lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara rambang asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah s.a.w. menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Justeru puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah bulan Syawal.


Walaubagaimana pun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan keumuman firman Allah s.w.t.: “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Ali Imran 3:133]


Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan.

Wujud perbincangan di kalangan para ilmuan, adakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Perbincangan ini membuahkan dua pendapat.


Pendapat Pertama membolehkannya berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu 'anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah berkata: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban kerana sibuk (melayani) Rasulullah s.a.w..” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1146 (Kitab al-Siyam, Bab mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Syawal). Dalam Shahih al-Bukhari, hadis no: 1950, penjelasan “kerana sibuk melayai Rasulullah” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yangbernama Yahya bin Sa‘id.]


Para ilmuan yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah, yakni Aisyah, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.


Pendapat Kedua tidak membolehkannya berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini. Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.”


Rasulullah s.a.w. mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.


Pendapat yang rajih (kuat) ialah pendapat kedua kerana lebih menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah yang sunat. Ini ditambah dengan ayat 133 surah Ali Imran yang dikemukakan sebelum ini, yang menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal yang wajib lebih disegerakan dari amal yang sunat.



Ada pun dalil yang digunakan oleh pendapat pertama, ia hanya satu andaian. Mereka hanya membuat andaian bahawa Aisyah telah berpuasa sunat enam hari pada bulan Syawal. Yang benar Aisyah tidak menerangkan sedemikian. Bahkan jika diperhatikan dengan cermat keterangan Aisyah, terdapat isyarat bahawa beliau juga tidak berpuasa sunat enam Syawal. Ini kerana jika beliau sentiasa sibuk melayani Rasulullah sehingga ke bulan Sya’ban, bererti beliau sememangnya tidak sempat untuk berpuasa tanpa mengira sama ada ia puasa wajib (mengqadha puasa Ramadhan) mahu pun puasa sunat (enam Syawal).


Di sini mungkin ada yang bertanya: “Ehh! Takkanlah isteri Rasulullah tak puasa sunat enam Syawal?” Pertanyaan ini dijawab, bahawa umat Islam generasi awal, termasuklah Aisyah, tidak memahami Islam dalam bentuk juzuk-juzuk kecil sebagaimana yang difahami oleh umat Islam masa kini. Mereka memahami Islam dalam konteks yang luas lagi jauh ke hadapan. Bagi mereka, amal yang memberi manfaat kepada orang ramai diunggulkan di atas amal yang memberi manfaat kepada diri sendiri. Amal yang besar manfaatnya diunggulkan di atas amal yang sederhana manfaatnya. Amal yang memiliki manfaat jangka panjang diunggulkan di atas amal yang memiliki manfaat jangka pendek.


Justeru jika Aisyah tidak berpuasa sunat enam Syawal, ia bukanlah satu kekurangan. Ini kerana memberi tumpuan melayani Rasulullah s.a.w. memiliki manfaat yang besar untuk umat Islam seluruhnya untuk jangka masa yang panjang.





Ibadah Puasa Bukan Syampu Rambut 2 Dalam 1.


Terdapat pandangan yang amat masyhur di Malaysia yang membolehkan puasa dua dalam satu, iaitu puasa qadha Ramadhan dan puasa sunat Syawal dilaksanakan dalam satu hari. Ramai agamawan yang menyampaikan petua ini tanpa mengemukakan apa-apa dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Tidak kurang pula, ramai orang bukan agama yang menerima petua ini tanpa bertanya apakah dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih yang membolehkannya. Mereka menjadikan persoalan ini semudah syampu rambut 2 dalam 1.


Padahal ia adalah satu persoalan yang amat berat. Prof. Dr. Hasbi al-Shiddieqie rahimahullah (1394H) menjelaskan:


“Kemudian hendaklah diketahui bahawa mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat. Dalilnya ialah firman Allah: Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya. [al-Baiyinah 98:05].


Ikhlas yang dimaksudkan dalam firman Allah ini ialah mengikhlaskan amal ibadah yang disuruh dengan cara yang disuruh. Demikian menurut Imam Malik, al-Shafi‘e dan Abu Sulaiman. Kemudian perhatikanlah pula hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim daripada A'isyah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amal yang tidak ada atasnya tuntutan (ajaran) kami, maka amalnya itu tertolak.


Maka sesiapa mencampur adukkan sesuatu amalan dengan amalan lain, bererti telah melakukan suatu amal yang tiada dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan tiada dibenarkan oleh Allah s.w.t.. Kerana itu, amalan sebegini tidak diterima.”

Jumaat, 10 September 2010

Perjalanan Sembahyang Raya...


Selamat Hari Raya Eidulfitri wat sumer...
Hari nk kongsikan pasal solat eid fitri td...
prtme skli, first of all lh org puteh ckp aku gi dri rmh pkol 8.15 gitu.. destinasi nye semestinye Musolla Muallim hj Abd Wahid yang terletak d dalam Sekolah ku syurgaku, MAAHAD ANNURIAH ADDINAH... mmg kbiasaan aku solat situ.. klu x kt situ aku solat kat Markaz Pntai Puteri... sbb nye aku suke solat situ sbb d[t jmpe ust n ustz aku.. mmg ada yg rmh dkt2 situ.. kg pn kt situ.. klu brnasib baik.. boleh jmpe kwn2 lme... klu ada lh.. slain tu.. kt situlh tmpt aku knk alif ba ta, satu due tige, one two three, a b c.. mklmlh, aku skola situ dri start drjh stu smpi lh abe s form 5.. x ke mmg skola n aku x bley d pshkn...

ok back to the point, aku grak ke sne dgn ayh aku.. dgn mnaiki motor ayh ku honda ex5 merah.. ayh aku bwa mmg slow.. so dpt mnghyti prmndgn.. smbil on the way.. aku smpt lh kire bpe bnyk masjid n srau yug kitorang lpasi.. prtme skli.. surau haju haji abu, srau yg bkas aku jd bilal dkt ngan rmh dlm 100 mter jrk nye... pstu, masjid tanjong keling, masjid tmpt aku solat jmaat slalu.. then gi lalu pngkln prigi jmpe ngan msjd pngkln prigi dh 3 dh... pstu msok jln kecik skit jln TNB jmpe ngan surau kg ape ntah... jln lg jmpe masjid kg gelam, jmpe masjid tangga batu, masjid bukit rambai.. surau nur iman dh brpe.. x slap sume 8 buah masjid n surau yg kitorang lepas..

smpi je kt skola.. aku jmpe pak cik kerani ngan tuan kntin yg kitorang pnggl abuya kt skola dlu... salam diorg n ucp selamat hari raya.. berbual pndek je.. pstu msok lh musolla... sok tkbir skuat hti smpi tkk pn skit.. hehehe.. then solat yg d imamkn ank muallim haji abd wahid, ut jamiluddin.. ust tu lah yg ngaja aku feqah mse pmru ngan tafsir mse smu.. mmg best.. abes je solat khutbah.. khutbah plak d smpai oleh ust nordin, ust yg ngaja aku Al-quran mse kt skola rndah.. dia lh bwa aku jmpe nun mati, idgham n lain2...

aku ingt kn ust jaliluddin yg bg khutbah.. sbb biase nye die yg bg.. dlam khutbah prtme.. ust nordin cite psal glngn2 yg d trime amlm pose nye n glgn yg d tlk amlm pose nye.. the, yg aku suke ssb khutbah kt skola sntuh psal isu2 smase... mklmlkh, skola aku pro 'hijau'... cite psal aurat.. aurat kaum wanita yg smkin trok.. d tgor nye krjaan lh... d ktuk nye israil n kapitalis... then mok baba zina n ank luar nikah.. abes kuar psal kurikulum bru kmtrian plajaran yg ajr psal pnddkn sex.. kuar gak psal skola hamil yg amat memalukan aku sbg rkyt ngeri mlake.. fakta2 ank luar nikah n mcm2 lg..

dlam khutbah kdue plak, cite psal rasuah, riba n lain.. memuji krajaan ngeri klntn yg gune mas dinar sbg mata wang... dpt mnglkkn riba... kutuk krjaan sb amln rsuah brleluasa.. fkta kakitangan awam yg mkn rsuah n mcm2 lg....

abes tu kitorang bersalaman n berpelukan... rndu kt skola n para ust tertunai lh time tu... tp itorang straight balik.. x smpt nk mnjamu selera... abah nk blik awl sbb pak cik n mak cik aku yg blah ayh aku nk dtg... uncle n aunty lah sng sbb diorg cine.. mklmlh ayh aku cine msok ISLAM.. ok2... sekadar itu saje coretan d pagi raya..

Selamat hari raya Eidulfitri... Maaf Zahir n batin..

Patah Tumbuh Hilang Berganti...


Selamat Hari Raya Aidilfitri wat teman2, ustaz2, ustazah2, sanak saudara, kaum keluarga dan juga kepada semua muslimin muslimat yang berjaya mengharungi MADRASAH RAMADHAN ini dengan sempurna... maklumlah.. ada beberpa perserta bulan ini ada yang tercicir sehari dua puase, tercicir teraweh... moga, ape yang kurang kita tambah pada Ramadhan yang akan datang... sementara itu, bnykkn lh doa agar kita sempat lagi untuk bertemu dengan ramadhan yang akan datang.. Insya Allah...

Pabila abes sahaja Ramadhan,jangan lh kita x terus kan amalan2 yang kita lakukan d bulan Ramadhan.. sebab, kita wat semua amlan tersebut bukan sebb Ramadhan.. tp sebab ALLAH.. kerana ALLAH.. jadilah hamba ALLAH dan bukan hamba RAMADHAN.. amalan seperti qiam, tadarus, pose ni teruskan lh jge d bulan2 yang lain...

persoalannya, Ramdhan dh pi.. kita ni wajar gembire ke sedih??? bak mcm tjuk, patah tmbuh hilang berganti.. itu lah hadiah atau ganjaran yang ALLAH sediakn buat ummat nye yang istiqomah dalam ibadat... tapi, peliknya... adat sekarang, abes je Ramdhan mcm2 situasi dpat kita tngok.. Jom jengak ape situasi2 nye...

Situasi 1: Aku ada kat surau berdekatan rumah... Mmg rutin thunan aku... wajib gi takbir kat surau.. sbb x de org lg nk takbir... tok ngah aku siang2 dh ingtkn... jgn lupe pi Surau.. die imam Surau.. tine org ngah syok takbir tnda kmnngn... tnda ksyukuran.. perh... mat motor vroommm........ dpn surau.. time kt spn surau lh diorg press minyak dekat seliter abes... hilang semangat.. diorg sajikn awal syawal ni ngan bnde rempit tu plak...bkn nye nk bertahlil, bertasbih n bertahmid.. syukurlh.. nyawa ni pnjaman Allah...

Situasi 2: pas takbir n mkan (ada juadah skit pas takbir), aku start moto.. antr aatok blik rmh.. aku ambk helmet pi mkn angin kt pantai puteri... hmm.. lain plak suasne die... berderet2 belangkas dok lepak kt tepi pntai... sakit mte mmmdng... aku x than.. ape lg.. cbot blik lg bgus...

Situasi 3: lagi best... bnyk giler bunga api.. boom sne... boom sni.. x kurang ngan mercun nyer... raya sakan diorg.. mmbzir bli bnge api.. mercun.. bkar duet.. ada ke org pndai bkar duet??? nk bli pn berpada2lh.. ni smpai org nk msok tido pn gi main gak ape cite kn.. ish3... ish3.... ish4...

itui lh situasi terok2 yg aku dpat citer kt kg sndri... situasi baik x pyah citer lh... sume dh tau.. ank2 blik ziarh org tue.. sling maaf memaafkn.. n bnyk2 lg... ok.. jgan lupe sok smbhyg rye... SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!!! SALAM KEMENANGAN!!! TAKBIR!!!

Rabu, 8 September 2010

Masya Allah...



Pada
satu senja yang lengang, kelihatan seorang wanita berjalan dalam keadaan
terhuyung-hayang. Pakaiannya yang serba hitam menunjukkan dia dicengkam
kesedihan manakala kerudungnya menutup rapat hampir seluruh wajahnya.





Walaupun tidak
bersolek atau memakai perhiasan lain di tubuhnya, kulitnya yang bersih,
memiliki tubuh yang ramping dan rona wajah yang ayu, tetap tidak dapat
menghapuskan kepedihan yang
sedang membelenggu hidupnya.






Dia
melangkah perlahan-lahan mendekati rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya
pintu perlahan-lahan sambil mengucapkan salam. Apabila terdengar ucapan
‘silakan
masuk’ dari dalam, wanita cantik itu melangkah
masuk sambil kepalanya terus
tertunduk.






Air
matanya berderai ketika dia berkata: “Wahai Nabi Allah, tolonglah saya,
doakan
saya supaya Tuhan berkenan mengampunkan dosa
keji saya,” “Apakah dosamu wahai
wanita ayu?” tanya Nabi Musa a.s. terkejut. “Saya takut mengatakannya,”
jawab
wanita cantik itu. “Katakanlah, jangan ragu-ragu,” desak Nabi Musa.












Lalu
wanita itu memulakan cerita, “Saya….telah berzina.” Kepala Nabi Musa
terangkat,
hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, “Dari
penzinaan itu, saya pun…. hamil. Setelah anak itu lahir, langsung
saya…cekik lehernya sampai…mati,” cerita wanita itu sambil menangis
sekuat-kuat hati.






Mata
Nabi Musa berapi-api dan dengan muka yang berang, dia mengherdik,
“Perempuan jahat,
nyah kamu dari sini! Supaya seksa Allah tidak
jatuh ke dalam rumahku kerana
perbuatanmu. Pergi!” teriak Nabi Musa sambil memalingkan muka kerana
jijik.






Mendengar
herdikan itu, wanita itu pun segera bangun dan berlalu dengan hati yang
hancur luluh.
Ketika keluar dari rumah Nabi Musa, ratapannya
amat memilukan. Dia terfikir ke mana
lagi dia hendak mengadu kerana apabila seorang Nabi sudah menolaknya,
bagaimana
pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang betapa besar
dosanya dan jahat
perbuatannya.






Tetapi
dia tidak tahu bahawa sepeninggalannya, Malaikat Jibril turun berjumpa
Nabi
Musa. Lalu Jibril bertanya: “Mengapa engkau menolak seorang wanita yang
hendak
bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu ada
dosa yang lebih besar daripadanya?”






Nabi
Musa terperanjat. “Dosa apakah yang lebih besar dari
kekejian wanita penzina
dan pembunuh itu?” tanya Nabi Musa kepada Jibril. “Betulkah ada dosa yang lebih
besar daripada perempuan yang nista
itu?”
“Ada,” jawab Jibril dengan tegas. “Dosa apakah
itu?” tanya Nabi Musa lagi. “Orang
yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa
menyesal. Orang itu dosanya
lebih besar daripada
seribu kali berzina.”






Mendengar
penjelasan itu, Nabi Musa kemudian memanggil wanita itu untuk
menghadapnya
semula. Dia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohon ampunan
kepada Allah
S.W.T untuk wanita itu.






Nabi
Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa
penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahawa sembahyang
itu tidak
wajib dan tidak perlu ke atas dirinya. Bererti, dia seakan-akan
menganggap remeh
perintah Allah, bahkan seolah-olah menganggap Allah tiada hak untuk
mengatur
dan memerintah hambaNya.






Sedangkan
orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan bersungguh-sungguh
bererti masih
mempunyai iman di dalam dada, yakin bahawa Allah S.W.T itu ada dan
berada di jalan
ketaatan kepadaNya. Itulah sebabnya Allah pasti mahu menerima taubatnya.

Ahad, 5 September 2010

Kenangilah..


Syeikh Ahmed Deedat
Wajah-wajah Dari Benua Afrika

AHMED DEEDAT… Berdakwah Sehingga
Ke Detik Terakhir

Pada hari Isnin, lapan haribulan Ogos 2005; umat Islam telah kehilangan seorang ulama terkemuka yang menggunung tinggi dalam dakwah. Beliau adalah pejuang, pendakwah dan mujahid Syeikh Ahmed Deedat…. Itulah gunung yang tinggi, gunung yang hebat, dan sebuah tanda untuk mengenalpasti ciri-ciri di dalam sejarah dakwah ke jalan Allah Tuhan sekelian alam. Itulah dakwah yang menggambarkan pembentukan seorang tokoh yang berbeza daripada kebanyakan tokoh-tokoh yang ada, sebagaimana ianya juga satu dakwah yang berbeza uslubnya daripada kebanyakan uslub-uslub dan cara-cara berdakwah yang telah sedia maklum.

Tokoh ini telah memilih jalan yang tidak mudah. Jalan ini tidak akan dilalui kecuali oleh tokoh-tokoh yang unggul. Beliau memilih untuk berhadapan dengan golongan Ahli Kitab di dalam rumah mereka sendiri, dan memberi kefahaman kepada mereka menerusi kitab-kitab suci mereka. Beliau menyatakan keaiban kitab-kitab tersebut dan menjelaskan perselisihannya (di antara kitab-kitab tersebut) seterusnya menjelaskan bahawa kitab seumpama ini tidak layak menjadi Wahyu Tuhan yang diturunkan ke atas para rasul… Dan bahawa agama yang benar adalah Agama Islam yang terakhir.. Semua ini menerusi perbahasan atau diskusi penuh hikmah yang memberi kesan hebat, di mana beribu-ribu orang Ahli Kitab telah kembali kepada agama yang benar, Agama Islam.

Syeikh Deedat telah menghabiskan hidupnya berjuang di lapangan ini, dan meninggal dunia di dalam suasana sedang melaksanakan risalahnya dari atas katil pesakit. Beliau meninggalkan kepada kita sebuah catatan hidup yang penuh berisi, yang perlu dikaji oleh setiap muslim, untuk mengambil pengajaran dan teladan… Di sini kita akan kemukakan secara ringkas catatan tersebut yang pastinya tidak mencukupi.

Kelahiran

Syeikh Ahmed Hussin Deedat dilahirkan di Bandar Sirat, India pada tahun 1918. Tidak lama selepas kelahiran beliau, bapanya telah berhijrah ke Afrika Selatan. Apabila berusia sembilan tahun, ibunya meninggal dunia.Maka beliau mengikut jejak bapanya berpindah ke Afrika Selatan.
Di Afrika Selatan, Ahmed begitu cekap dalam pelajarannya serta cemerlang mengatasi rakan-rakan sebayanya, sekalipun berbeza bahasa dan mula kelihatan tanda-tanda keunggulan serta kepintarannya.. Tetapi kemiskinan telah menjadi penghalang antara dirinya dengan ilmu dan pembacaan yang sangat disukainya. Keluarlah Deedat yang masih muda meninggalkan sekolah peringkat pertengahan untuk mencari sumber rezeki bagi dirinya.

Menerima Tanggungjawab Segera

Deedat melakukan pelbagai kerja, sehinggalah apabila berusia lapan belas tahun pada tahun 1936, beliau bertugas di sebuah kedai milik orang Islam, terletak di kawasan yang jauh di pesisiran pantai selatan daerah Natal. Kedai itu bersebelahan dengan tempat Missionnari Kristian. Para pelajar Missionari ini selalu datang ke kedai tempat Deedat berkerja dan di situ ada orang-orang Islam yang lain. Pelajar-pelajar Kristian ini melontarkan penghinaan kepada mereka dengan memburuk-burukkan Agama Islam dan mencela Nabi saw.
Mengenai peristiwa ini Syeikh Deedat berkata:” Ketika itu saya belum memahami apa-apa berkenaan perkara yang mereka katakan. Yang saya tahu hanyalah saya seorang muslim..Nama saya Ahmed..Saya solat sebagaimana saya melihat bapa saya solat..Saya berpuasa sebagaimana dia lakukan, saya tidak memakan daging babi dan tidak minum arak, dan saya mengucapkan Syahadah – laa ilaha illalah, Muhammadur Rasulullah.

Menyatakan Kebenaran

Berkata lagi Syeikh Deedat:” Ketika itu Kalimah Syahadah ini bagi saya umpama kata-kata sihir yang saya tahu kalau saya sebutnya, saya selamat. Dan saya tidak tahu lebih dari itu. Tetapi keinginan semulajadi saya dan kecintaan saya kepada pembacaan meletakkan saya di permulaan jalan. Saya tidak berpada dengan hanya membaca surat khabar yang saya baca sepenuhnya. Saya sentiasa mencari di dalam timbunan, bahan-bahan tambahan seperti majalah atau terbitan berkala. Satu kali semasa sedang mencari ini, saya terjumpa sebuah buku, tajuknya di dalam tulisan latin (izharulhaq). Saya pun terbalikkannya, saya dapati tajuknya di dalam bahasa Inggeris “Revealed Truth”. Saya duduk membacanya. Saya dapati buku ini khusus untuk menjawab tuduhan dan rekaan para pendakyah Kristian di India. Ketika itu para penjajah mendapati orang-orang Islam merbahaya kepada mereka. Oleh itu mereka cuba mengKristiankan orang Islam dengan menanam di fikiran orang Islam ajaran “Barang siapa memukul peha kanan kamu, maka berilah dia peha kiri kamu”.Dengan itu mereka tidak menghadapi tentangan besar dari orang Islam.Kerana itu juga orang-orang Islam di sana terdedah kepada kempen pertubuhan Kristianisasi.Buku ini menerangkan teknik, uslub dan kemahiran tertentu.Ia menjelaskan cara memulakan perbincangan, cara melontarkan soalan, dan uslub menjawab ketika berdebat dengan pendakyah Kristian.
Muslimin di India telah berjaya di tengah-tengah meja yang menghadap mereka,secara khususnya melalui idea mengadakan perbahasan.

Kembali Kepada Para Pelajar Missionnari

Ejekan oleh para pelajar Missionnari Kristian ini telah menjadikan Deedat mula mengkaji. Dia membeli jilid pertama Bible dan mula membaca serta memahami. Kemudian dia membeli beberapa jilid Bible dari pelbagai versi. Beliau bersungguh-sungguh membacanya, kemudian membuat perbandingan di antara semua isi kandungan yang terdapat di dalamnya. Maka terbongkarlah percanggahan kontradik yang pelik. Dia pun bertanya kepada dirinya sendiri: Yang mana satu antara kitab-kitab Bible ini yang betul? Beliau meneruskan usahanya dengan mencatat percanggahan-percanggahan tersebut untuk dikemukakan di hadapan orang-orang yang selalu berdebat dengannya setiap hari di kedai.
Di dalam pertemuan kali kedua dengan para pelajar Missionnari beliau telah bersedia untuk berbahas dengan mereka, malah beliau menjemput mereka.Apabila para pelajar ini tidak mampu bertahan ketika berdepan dengan hujah-hujah,beliau secara individu menjemput pula guru-guru mereka yang terdiri dari para pendita di pelbagai kawasan.Sedikit demi sedikit minat dan sikap ambil tahu ini telah berubah menjadi suatu peranan dan jalan yang jelas untuk berdakwah.Beliau melalui banyak pusingan perdebatan dan telah berjaya.Beliau melakukannya selama tiga dekad di mana beliau telah menyampaikan beratus-ratus ceramah dan debat dengan para Bishop.Beliau juga telah menyusun lebih dari dua puluh buah buku, di antaranya:
-The Choice (Pilihan) yang terdiri dari beberapa siri
-“Adakah Bible Wahyu Allah?”
-“Al-Qur’an Mukjizat Terunggul”-“Isa Dalam Islam”
-“Arab dan Israel, Pertembungan atau Persefahaman?”
-“Persoalan Penyaliban Isa”…

Deedat Town?!

Allah telah mentakdirkan Ahmed Deedat bertemu dua orang individu yang berjasa besar dalam hidup dan dakwah beliau serta menyampaikan dakwahnya ke peringkat antarabangsa.
Pertama: Ghulam Hassan Fanka, seorang pemuda dari Afrika Selatan, bekelulusan Leasons dalam Perundangan, dan berkerja dalam perniagaan kasut. Dia dan Deedat dihimpunkan oleh kehalusan jiwa dan sikap ambil tahu berkenaan isu-isu Islam.
Ghulam bertemu Deedat di dalam ekspedisi pencarian, pengkajian dan pembacaan mendalam di bidang perbandingan agama. Beliau banyak membantu Deedat mendapat ilmu dan menggilap peribadi. Mereka berdua bersama-sama menjelajah bandar-bandar dan kampung-kampung kecil dalam Afrika Selatan. Pada tahun 1956, Ghulam membuat keputusan untuk menumpukan sepenuh masanya untuk dakwah. Kedua-dua orang tokoh ini telah mengasaskan “Maktab Dakwah” di sebuah apartmen sederhana di Bandar Durban. Dari situ mereka bergerak ke gereja-gereja dan sekolah-sekolah di dalam Afrika Selatan di mana Deedat mengadakan perdebatan-perdebatan yang hebat serta mudah difahami.
Individu kedua: adalah Salleh Mohamad. Beliau seorang tokoh hebat di kalangan orang-orang Islam dan beliau tinggal di Bandar Cape Town. Bandar ini terkenal dengan kepadatan penduduk Islam, begitu juga penguasaan dan monopoli oleh Kristian. Bandar ini juga mempunyai kedudukan ekonomi dan politik yang penting pada masa itu. Salleh Mohamad telah menjemput Deedat melawat Bandar tersebut, dan beliau mengatur program debat dengan para Bishop di sana. Oleh kerana bilangan mereka ramai dan keinginan mereka untuk berdebat, maka Deedat seolah-olah terpaksa menginap di Cape Town untuk selama-lamanya.

Menerusi program-program debatnya, Deedat telah memperolehi kedudukan yang tinggi di kalangan seluruh penduduk Cape Town yang membanjiri program debat beliau sehinggakan “Cape Town” terkenal dengan Deedat Town!!
Deedat menjelajah ke seluruh negara bersama rakan jalanannya. Program-program debat beliau telah menimbulkan keresahan di kalangan gereja dan di dalam masyarakat seluruhnya. Ianya menggoncang kefahaman dan kepercayaan yang sebelum ini telah teguh dan dianggap suci serta dapat mengubahnya. Berlaku kekosongan di dalam gereja selepas beratus-ratus orang berpindah kepada agama Islam dengan kehendak mereka sendiri kesan dari menghadiri program debat atau selepas melawat beliau di Maktab yang telah bertukar menjadi sebuah forum bagi para pelawat dan tetamu dari semua tempat.

Berpindah Ke Peringkat Antarabangsa

Dari Afrika Selatan, Deedat keluar ke dunia dalam sebuah program debat antarabangsa tahun 1977 di dewan Albert Holl, London…
Deedat berdebat dengan tokoh-tokoh agama Kristian yang hebat seperti: Clark-Jimi Swejert-Anise Shrosh dan lain-lain. Perdebatan beliau telah bergema di barat dan gemanya masih kedengaran sehingga ke hari ini. Perbincangan beliau berkaitan percanggahan yang wujud di antara empat versi kitab Bible telah menyebabkan gereja dan pusat-pusat pengajiannya serta universiti-universiti di barat mewujudkan satu bahagian khas untuk berdebat dengan Deedat serta mencatatnya dan meletakkannya di dalam kajian khusus untuk mematahkan hujah beliau, dan menghalang penyebarannya.

Jasa dan Karya Beliau

Syeikh Deedat terus berdakwah kepada Islam, mempertahankan dan membela Islam serta berdebat dan mengarang.Di antara jasa beliau dalam dakwah adalah:
-Mengasaskan Institut Salam untuk melatih para pendakwah, dan Pusat Antarabangsa Dakwah Islamiyah di Bandar (Durban), Afrika Selatan.
-Mengarang lebih dari dua puluh buah buku, antaranya yang terkenal:
The Choice (Pilihan) dalam beberapa siri.
Adakah Bible Wahyu Allah?
Al-Qur’an Mukjizat Terunggul
Isa Dalam Islam
Arab dan Israel, Pertembungan atau Persefahaman
Persoalan Penyaliban Isa
dan karya-karya lain yang dicetak bermilion-milion untuk diedarkan secara percuma, manakala perdebatan pula sebahagiannya dicetak. Beliau telah menyampaikan beribu-ribu ceramah di seluruh pelusuk dunia… Beliau pernah berkata: “Kalau diberi peluang kepada saya oleh para pembekal, nescaya saya akan penuhkan dunia dengan buku-buku Islam, khasnya buku Makna Al-Qur’an dalam bahasa Inggeris”.
Beliau diberikan Anugerah Al-Malik Faisal Antarabangsa tahun 1986 sebagai menghargai sumbangan besarnya dan diberi pangkat “Ustaz”.

Berdakwah Sehingga Ke Detik Terakhir

Pada 1996 Deedat mengalami lumpuh seluruh badannya. Semenjak itu beliau sentiasa terlantar sakit di katil. Tetapi beliau tidak berhenti sedetik pun dari berdakwah. Beliau melakukannya dengan menggunakan isyarat kedua-dua matanya. Dengan menggunakan isyarat tersebut, Syeikh meneruskan perbincangan dengan para pelawatnya dan orang-orang yang mendampinginya. Malah orang-orang yang berdialog dengan beliau menggunakan sejenis bahasa khas yang menyerupai sistem computer. Syeikh akan menggerakkan kelopak matanya dengan cepat mengikut jadual abjad dan memilih huruf, lalu menjadi perkataan, lalu menjadi ayat, dan ayat-ayat ini diterjemahkan pula oleh anak beliau Yusuf yang sentiasa berada di samping beliau. Anehnya, semasa sakit ini Syeikh berjaya menulis setiap hari hampir lima ratus pucuk surat dan beliau tidak berhenti berdakwah sehinggalah ajal datang menjemputnya di dalam keadaan sebagai seorang pejuang, pendakwah dan seorang yang sabar.
Kita memohon agar Allah melapangkan syurga baginya, dan semoga Allah menghimpunkan kita dan beliau bersama-sama para Ambiya, Siddiqin, Syuhada dan para Solihin.

Ketidakpuasan...

Sepanjang bulan nie... bnyak btul ketidakpuasan diri ini rasa...

1. x dapat wat 20 rkaat teraweh sbb assignment brlmbk2... urusan2 yg mnyibukkn dri.. syang sbb x siapkn assgnmnt yg brlmbk itu lbih awl... slah spe.. slah dri sndri.. mark bnde tu utk x trjd d Ramadhan yg akn dtg agr lbih baik.. itupn klu jmpe lg ngan Ramadhan akn dtg...

2. x puas hati ngan bbrpe org nie... x pyh lh mention nme kn... sbb ape ek.. mcm2 sbb... prtme... mrkh die dpt free je.... tlg nye x nk... aku rse die krg lyk jd *****... sbb klu die nk mngrskn stu bnde, dri die sndri yg x trurus... bg krje 3 hri... tp x siap2.... sbb die asgnmnt kirorang lmbt siap.. die x riso lh.. mnghrpkn aku yg jd ktue... x ptot.. x puas hti ngan sorg lg sbb amalan sie lg bnyk dri aku.. bngge pn ada gak sbb die kwn aku.. hjehehehe...

3. IFTOR IRKSS... nmpk bnyk pmbzrn... smapi air nk bg kt kitorang pn x dak.. mmlukn je... mmlukn kt adek2 1st year... klu ada post mortem.. aku nk join..
4. x puas hti gak mrkh trget carry mark x trcpai trget nye.. ntah apsal ntah.. hehehe...

ok,,... skdr itu sje luahn ketidakpuasan hati ini..

SYARAT WANITA BAGI LELAKI...




Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam?? Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita relax saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati,kata mereka

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang gadis juga rakan sejawat kami. Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. "Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya Si lelaki lagi dengan penuh angkuh dan bersemangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangga nya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola.

Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkanundang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam,belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimami satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus beberapakawan wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembah yang jemaah di rumah bersama anakisteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinyalebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri -sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan seperti mana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki.
In this photo: Awan Cantek, Ahmad Qayyum, Isma Nazrizal Ismail, Idris Ihsan Sulaiman, Siti Nur Anis, Muadh Ishkandar, Irnawati Ismail, Afdhalila Nur, Vtec Spoon, Farid Al Hakeem Yuserrie, Safuan Norman, Muhamad Faiz Mohamad Noor, Najiha Mohtar, Hiroshi Wenq, Mohd Fadly Bin Samin (photos), Chek Molek, Afiat Suardi, Nadiah Aziz, Nik Zahid

Renungkan..


Kita Sebenarnya.....

......lebih gembira menyambut 1 Januari daripada 1 Muharram !
......lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal !
......lebih membesarkan hari Sabtu dan Ahad daripada hari Jumaat !
......lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan !
......lebih suka lepak, tidur, tengok TV...dll daripada Solat dan mengaji !

......lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah !
......lebih suka menyebut hello! dan hi! daripada Assalamualaikum !
......lebih suka menyanyi dangdut, rap, hip-hop...dll daripada berwirid atau bertahmid !
......lebih suka memuji manusia daripada Tuhan kita sendiri !

......lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama !
......lebih suka ke konsert, karaoke daripada ke ceramah agama !
......lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka !
......lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada menyebut MasyaAllah !
......lebih suka kemungkaran daripada membuat kebaikan !
......lebih bangga dengan kejahilan kita daripada bersyukur dengan keimanan kita !
.......lebih cintakan dunia daripada urusan akhirat !

TETAPI bila ditanya arah tujuan kita, kita pasti akan jawab bahawa...

KITA SEBENARNYA.. ....lebih suka menuju ke Syurga daripada ke Neraka !

Layakkah kita dengan Syurga Milik Allah???



WALLAHHUALLAM

Sabtu, 4 September 2010

OTW

Mission: Balik Rumah...
Flight: Wave 110 R MBW 3450...
Departure: 1730, 3.9.10...
Arrive Expectation: 1900, at the same day...
Target: Raya...

Salam Ramadhan ke-25.. raya menjelang tibe... ramai anak2 pulang ke kampung msing2 utk mnymbur raye ngan keluarge.. Ada gak yg trpkse rye d tmpt sndri krn x dpt plang d sbbkn tnah air yg agak jauh.. bgitu jge buat shbt2 dri sbah n srawak... brsbarlh yer... wat kwn2 yg dh smpai rmh jgn dok tido je.. rjin n rngan2 lh tngan mnolong mngemas rmh, mngecat ke... tlg ape yg ptot lh ye..

Hmm... smlm agak bhye lh time otw blik rmh... sbb utme nye mstilah mngntok yg amat sngt.. nsb baik mte ini msih boley brthn.. dn juge didendangkn dgn alunan lagu raye d tlnga.... akhirnye, smpai gak aku d tol simpang ampat sblum jam 7... tp d sbbkn dri tol ke rmah ambk mse 30 mnit.. so, smpai rmh dlam pkol 7 gak.. pnt amat trse skli.. pnt maen ftsal smlm 2 hri brtrut2 x abes lg... ish2..

ape2 pn, rye thun ni mcm thun2 yg lalu, x boley rye sakan.. sbb nek je cutiy, exam pn brmule... x pe... thun ni gak rye yg amat lain... pas ni gak dri ini x kn d nilai lg.. gmbak telah melambai2 kdtngn dri ini...

sekadar itu sje... hmbe mmohon Ampun dan Maaf jike ada slah n silap.. hrap d ampnknlh yer.. mklmlh lh.. insan yg brglar mnusia tdak lri dri mlkkn kslpn.. maaf yer.. ada trhtang hrp d hlalkn. klu x bley hlal mnx lh ye tkot trlupe.. hehehehe,.. ok Selamat Ramadhan.. tnggu artikel raya pas ni...

Rabu, 1 September 2010

Perbezaannya Antara Lelaki Dan Perempuan


1. Wanita menarik nafas lebih kerap daripada lelaki, manakala lelaki menarik nafas lebih dalam daripada wanita.

2. Sistem badan lelaki dan wanita pun tidak sama. Lelaki lebih banyak memerlukan oksigen berbanding wanita supaya mereka dapat menukarnya menjadi tenaga.

3. Kulit lelaki lebih kasar, kulit perempuan lebih halus.

4. Perempuan lebih halus suara berbanding lelaki yang kasar dan besar suaranya.

5. Lelaki memiliki tulang anggota yang lebih panjang berbanding wanita. Tulang wanita bukan sekadar lebih kecil malah susunannya berbeza disebabkan wanita diciptakan Tuhan dengan struktur tubuh bagi melahirkan anak.

6. Demikian juga pada segi psikologi, wanita secara umum lebih bersikap mudah mengikut kata hati, lebih berminat kepada cinta dan kasih sayang dan hubungan perasaan.

7. Apabila mengamati benda, kedua-duanya juga berbeza. Lelaki lebih menggunakan pengamatan tumpuan. Manakala wanita menggunakan lebih pengamatan luas dan membesar. Pengamatan lelaki ibarat cahaya laser yang menumpu kepada sesuatu objek. Manakala, pengamatan wanita ibarat lampu suluh, yang membuka; menampakkan banyak benda.

8. Wanita mahu mengambil tahu semua perkara. Daripada perkara kecil sehingga perkara besar. Sementara lelaki hanya menumpukan kepada matlamat utama;

9. Cuba perhatikan kepada wanita, apa yang mereka bawa apabila berjalan keluar rumah. Tengok sahaja pada beg tangan mereka. Lebih besar daripada lelaki. Lelaki membawa beg kecil sahaja. Di dalamnya hanya ada lesen kenderaan, duit, surat-surat penting dan kad kredit bank. Dalam beg tangan wanita semuanya ada. Di dalam beg tangan perempuan ada dompet duit, kad kredit, buku bank, buku cek, ada alatan make-up, cermin, sikat rambut, tisu muka, pengetip kuku, kunci pen, pensel, ubat sakit kepala, gambar suami, gambar anak, cermin mata hitam, buku telefon, tuala ehem.. ehem...dan macam-macam lagi.

10. Kenapa sedemikian dilakukan oleh wanita? Jawabnya kerana wanita memikirkan pelbagai kemungkinan perkara yang boleh berlaku. Mereka lebih peka, apabila sesuatu terjadi, persediaan sudah pun dilakukan. Ini bermakna pemikiran dan penumpuan wanita lebih lebar.

11. Pada lelaki, cukup dengan lesen memandu dan duit. Sebab mereka mahu sampai ke matlamat. Duit untuk membeli. Lesen memandu supaya selamat daripada disoal polis.

Demikianlah perbezaan yang wujud antara lelaki dan wanita. Kerana itu, tidak hairan apabila suami isteri ini melihat banyak perkara secara berbeza. Urusan-urusan rumah tangga kadang-kadang ditangani secara berbeza. Contohnya, suami isteri yang kedua-duanya bekerja, mereka terpaksa keluar dari rumah awal 2 pagi.

Dalam banyak hal, wanita bekerja yang paling kerap bersungut. Suaminya, apabila keluar sahaja dari rumah, yang dibawa hanya kunci kereta, masuk dalam kereta dan hidupkan enjin, kemudian tunggu isteri. Matlamat mereka ke pejabat. Manakala si isteri, memikirkan apa yang anak bawa ke sekolah, baju di ampaian siapa hendak ambil, anak belum pakai baju lagi, anak belum makan lagi. Kalau bolehnya, dia mahu memikirkan semua benda, kerana padanya, apabila sesuatu terjadi, bagaimana kesudahannya? Biar lewat ke tempat kerja, asalkan semuanya beres.

Apabila si suami dan si isteri ke kompleks membeli belah. Si isteri, apabila masuk sahaja ke pusat membeli belah dia melihat banyak benda dahulu, satu persatu, perlahan-lahan, dari atas ke bawah, kain ini dipegang, diperhatikan digeselkan. Kemudian pegang pula kain lain, selepas berjam-jam barulah dibuat pilihan membeli.
Pendek kata, si suami yang menjadi pengikut setia mudah bosan. Bagi lelaki apabila hendak membeli sesuatu, terus dituju ke tempat yang ingin dibeli dan membeli. Membeli belah pada lelaki tidak mengambil masa yang lama seperti perempuan.

Contoh-contoh tersebut menunjukkan wanita mengamati sesuatu berbeza daripada lelaki. Sebab itu, jangan bergaduh selepas membeli belah, jangan bergaduh ketika mahu ke tempat kerja. Si isteri jangan putus asa melihat si suami, apabila keluar sahaja dari rumah terus masuk kereta.Tanpa mengangkat botol susu anak, kain lampin anak, dan berbagai lagi untuk dibawa ke rumah pengasuh.
Akuilah kita berbeza. Perbezaan bukan untuk bermusuh, sebaliknya bagi saling membantu dan berkasih sayang. Kerana kita berbeza, kita lebih berkasih sayang.

Jangan disebabkan perbezaan pada cara berkasih sayang antara lelaki dengan seorang wanita, maka timbul krisis rumah tangga berpuluh tahun. Tentulah kerana perbezaan yang ada antara kita itu, maka kita lebih berkasih sayang.

Kerana itu, kita berbeza supaya saling sayang menyayangi.