Rabu, 29 Disember 2010

Shisha!!!!


Apa hukum menghisap shisha? Adakah hukumnya sama dengan hukum merokok? Adakah shisha dan rokok termasuk dalam dadah yang diharamkan?

Menghisap shisha dan rokok dan segala jenis-jenisnya termasuk dalam perkara-perkara yang diharamkan kerana kedua-duanya mengandungi kemudaratan yang banyak. Pakar-pakar perubatan telah menjelaskan kesan-kesan buruk kedua-dua perkara tersebut (hisap shisha dan rokok). Sesungguhnya Allah swt telah mengharamkan ke atas orang Islam melakukan sesuatu yang memudaratkan mereka. Oleh itu adalah wajib bagi mereka yang menghisap shisha atau rokok supaya berhenti dan berwaspada daripada perbuatan tersebut kerana firman Allah swt:


يسئلونك ماذا أُحل لهم قل أُحل لكم الطيبات

Maksudnya: Mereka bertanya kepadamu (Muhamad), "Apakah yang dihalalkan bagi mereka"? Katakanlah, "Yang dihalalkan bagi kamu adalah yang baik-baik. (al-Maidah: 4)

Dan firmannya lagi:

ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث

Maksudnya: Dan dia (Muhamad) yang menghalalkan segala yang baik bagi mereka dan mengharamkan segala yang buruk bagi mereka. (al-A'raf: 157)

Dan kesemua jenis rokok dan shisha termasuk dalam perkara buruk yang memudaratkan manusia. Maka kesemua jenis rokok dan shisha adalah haram berdasar dengan dua ayat al-Quran di atas apabila diperhati maksud kedua-duanya. Kita memohon kepada Allah swt memberi petunjuk kepada orang Islam mengenai apa yang baik dan yang dapat menyelamatkan mereka. Juga memohon agar Allah melindungi mereka daripada perkara-perkara yang memudaratkan mereka di dunia dan akhirat. Sesungguhnya Dia adalah sebaik-baik tempat memohon. (tamat jawaban bekas mufti Saudi)

Saya juga sempat bertanya kepada doktor pakar, Prof. Madya Dr. Zainur Rashid bin Zainuddin mengenai kesan buruk menghisap shisha. Adakah kesan menghisap shisha sama dengan kesan menghisap rokok? Jawaban ringkasnya, kesan menghisap shisha adalah sama atau lebih buruk bergantung kepada bahan perasa atau tambahan yang digunakan semasa menghisap shisha.

Sebagai kesimpulan, menghisap shisha adalah haram sepertimana haramnya menghisap rokok dan kesan mudarat menghisap shisha adalah sama atau lebih buruk daripada kesan menghisap rokok mengikut bahan perasa atau bahan tambahan yang digunakan..

Jumaat, 17 Disember 2010

Baik Punyer Strategi!!!!!


Iblis laknatullah membisikkan kepada para wanita bahawa apa jua pakaian termasuk hijab tidak ada kaitannya dengan agama, sebaliknya ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan.

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus.

Bagaimanakah caranya??

1. Membuka Bahagian Tangan

Kebiasaannya telapak tangan sudah terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan fesyen, iaitu membuka bahagia hasta (siku hingga telapak tangan).

"Ah!Tidak apa-apa, kan masih pakai tudung dan pakai baju panjang."Begitu bisikan syaitan.

Akhirnya si wanita menampakkan tangannya dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa.

Maka syaitan berbisik, "Hah,tak apa-apa kan?"

2. Membuka Leher dan Dada

Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi.

"Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan fesyen yang lebih maju lagi, iaitu terbuka bahagian atas dada kamu, tetapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sedikit untuk mendapatkan hawa agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli kerana sebahagian sahaja yang terbuka."

Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari fesyen setengah lingkaran hingga fesyen berbentuk "V".

3. Berpakaian tapi Telanjang

Syaitan berbisik lagi, "Pakaianmu hanya begitu-begitu saja, cubalah fesyen yang lebih bagus! Banyak kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat agak ketat biar lebih indah dan cantik dipandang."

Maka tergodalah si wanita. "Mungkin tidak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya sahaja yang berbeza, agar nampak lebih feminin," begitu syaitan menokok-nambah.

Maka, jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi s.a.w sebagai kasiyat 'ariyat (berpakaian tapi telanjang).

4. Agak Terbuka Sedikit

Setelah para muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi.

"Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, kerana sempit, kan lebih baik dibelah hingga lutut atau mendekati peha? Dengan itu kamu lebih selesa."

Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahaian bawah hingga lutut atau mendekati peha ternyata lebih selesa dan mudah untuk duduk atau menaiki kenderaan.

5. Tudung Semakin Kecil

Kini syaitan melangkah dengan tipu daya lain yang lebih "power".

Tujuannya adalah agar para wanita menampakkan bahagian auratnya. "Oh, ada yang terlupa! Kalau kamu pakai baju sedemikian, maka tudung yang besar tidak sepadan lagi. Sekarang kamu cari tudung yang lebih kecil agar serasi dan sepadan. Orang tetap akan menamakannya tudung."

6. Terdedah

Si wanita ternyata selesa dengan fesyen baru yang dipakainya seharian. Syaitan datang memberi idea lagi. "Rambutmu sangat cantik. Bukankah lebih selesa jika tudungmu dilepaskan. Kamu bebas mencuba fesyen rambut yang pelbagai. Malah, kamu boleh mewarnakan mengikut warna yang kamu suka supaya kelihatan lebih menawan."

Maka, sekali lagi syaitan berjaya mempengaruhi si wanita supaya mendedahkan rambutnya.

7. Membuka Seluruh

Syaitan kembali berbisik, "Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fesyen yang lebih menarik. Bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terdedah, hanya kira-kira 10 sentimeter sahaja. Nanti kalau kamu sudah biasa, baru cari fesyen yang di atas paras lutut"

Benar-benar bisikan syaitan telah menjadi penasihat peribadinya.

Maka terbiasalah dia memakai pakaian terdedah.

Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak bersalahan dengan agama?

Namun bisikan syaitan menyahut, "Ah, jelas tidak bersalahan. Kan sekarang zaman sudah semakin moden. Kamu hanya mengikut arus fesyen masa kini."

"Tetapi, apakah ini tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki?" hati si wanita curiga.

"Fitnah? Ah, kalau kaum lelaki melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini bererti sudah tidak ada fitnah lagi, kerana sama-sama suka?" syaitan menghasut.

Begitulah sesuatu yang seakan-akan mustahil untuk dilakukan.

Namun syaitan tidak pernah berhenti membisikkan hasutan-hasutan jahat sehingga ke saat kematian seorang anak Adam itu.

Hingga pada suatu ketika nanti akan muncul idea untuk mandi di kolam renang atau di pantai secara terbuka, di mana hanya dua bahagian sahaja yang ditutupi iaitu kemaluan dan buah dada!!!

Ingatlah, syaitan laknatullah hanya pandai menjanjikan kita dengan janji-janji palsu yang halus dan memikat, janji untuk keseronokan dunia, tetapi sebenarnya janji itu palsu dan racun yang mematikan! Nauzubillah...

Hidup de Gombak!!!

Assalamualaikum....
Alhamdulillah....

1st day(register)...

aku bngun pkol 6 pg... then sia2... bru nk gsok bajulah.. mcm2... nk kemas brg sesikit lg lh.... dahsyat n kelakau.. hehehehe. then. aku start motr sesiap nk gerak ke Nilai... sbb nk parking motor sane... jauh kot gmbak ke melake nk ambik motor... hehehe... tepat jam 7.5 aku pn grak ke nilai.. b4 tue jmpe lah nenek n atok ku.. slam2 dulu.. then x d lupekn mak aku... pastu plak aku pn grak ke nilai... rempit selame 1 jam stngh... smpi2 je bdak2 ni pn nk ke kelas dh.. nsib bek smpt nk jmpe.. heheheehee... smpat lg pnjm tie muhim n baju aje.... yelah.. aku mne ada bju kemeja bnyk.. ada baju melayu n raihan je.. hehehe... dlam area pkol 8 lbih ayah aku pn smpai ngan pak dik aku.... aku pn grak ke gmbak.. aku jd pnnjuk arah.. hehehe... grak2 smpi pkol 9 lbih... hadi n zamri dh dftar..a\ aku trpkse lah msok blik snsorg je... kesin.. then dftr...

dpat blik tngkt 4... pling tnggi lh... giler kntng.... heheheh... then aku kne kmpl utk start taaruf week... grk ke cac... cultural activity centre... hehehe... kt sne kne ambk gmbr utk matric card n ambik taaruf kit.... lme tnggu.. sorg2 nk ambk... pling bosan lh.. hehehe... then, g solat asar... pas asar plak ada taaruf briefing smpi lh maghrib... then maghrib x bley blik ke bilik.. kne dok je mkt msjid smpi next progrm... hehehehe.. end of the day is sleep... tnggu next story...

(to be continued....)

Selasa, 14 Disember 2010

Tips Baik punyer!!!

Anda mengalami masalah mengantuk di waktu pagi? Rasulullah s.a.w. tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah s.w.t. memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:

"Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi"

Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh. Disebutkan ulama bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yang berjaga malam uuntuk qiyam dan sebagainya.

Ada tips yang boleh diamalkan jika kita mahu kekal berjaga pada waktu pagi. Tips ini saya dapat dari ayah sahabat saya. Mari kita amlkan 5S ini :

01.Subuh
Jangan tinggal solat Subuh bagi yang boleh melaksanakannya. Dan lebih elok, sambung dengan bacaan Ma'thurat atau al-Quran.

02.Senaman
Buatlah senaman yang ringan dalam rumah, kalau rajin, berjoging di luar rumah. Jalan kaki juga dikira senaman.

03.Sembang
Rupanya borak-borak pun boleh hilangkan mengantuk. Selalu juga buat kalau ada sahabat yang turut tidak tidur lepas subuh. Tapi jangan sembang benda- benda yang lagha; nanti pagi-pagi sudah kumpul dosa. Nauzubillah.

04.Sapu rumah
Betul, kalau tidak percaya, cubalah. Ini juga salah satu senaman.

05.Selesai atau Sempurna
Pastikan semua yang kita buat tu semuanya selesai. Yela, nak hilangkan mengantuk, kita pun pergi la cari penyapu nak sapu rumah, tapi tidak sampai 3 minit, kita sudah masuk tidur balik sebab tak tahan mengantuk sangat.

Kesimpulannya, tips 5S ini perlulah dilaksanakan dengan sempurna supaya ia betul- betul berkesan.

Dan bagi saya, ada dua S yang saya buat untuk hilangkan mengantuk dan tidak tidur lepas subuh.

Pertama, saya Segarkan diri (mandi), bila tubuh dah segar secara tak langsung, saya rasa semangat, tidak banyak pun sikit.

Kedua, Stadi atau Siapkan kerja yang tidak siap. Masa ni la saya ambil peluang selesaikan tugasan yang pensyarah bagi sebab malam selalunya saya tidur awal.

Ok, selamat beramal dan jika ingin wajah berseri ataupun awet muda, jangan amal tidur lepas Subuh ye :D

- Artikel iluvislam.com

HAKIKAT ROKOK !!!!!!

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.
Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz
Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashimâ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK



1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain.

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislamana

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10.Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

Sedkit sebanyak dari

Dr. Abu Bakar Abdul Majeed
Pusat Racun Negara, USM

Di negara-negara sedang membangun seperti Malaysia, usaha-usaha mencegah perbuatan yang merosakkan kesihatan masih lagi belum dapat dijalankan dengan berkesan.

Di Australia, umpamanya, pada sepertiga bahagian hadapan kotak rokok tertera huruf-huruf besar: MEROKOK MEMBUNUH - Amaran Kesihatan Kerajaan. Malah perkataan-perkataan ini lebih besar daripada jenama rokok itu sendiri.

Pada bahagian belakang kotak rokok pula tertulis sekali lagi amaran tersebut, yang disusuli penerangan berikut: Di Australia, merokok menyebabkan lebih banyak penyakit dan kematian awal daripada penggunaan dadah-dadah lain. Merokok menyebabkan lebih empat kali ganda kematian daripada yang disebabkan kemalangan jalan raya.

Pada bahagian tepi kotak rokok juga dinyatakan: Asap dari setiap rokok mengandungi tar asap yang apabila termeluap mengandungi pelbagai bahan kimia, termasuk sesetengah yang menyebabkan barah; nikotin sejenis dadah beracun dan menyebabkan ketagihan; dan karbon monoksida sejenis gas yang mampu membunuh dengan mengurangkan keupayaan darah membawa oksigen.

Demikian, betapa terperinci usaha penyampaian maklumat yang diberikan kepada pengguna yang masih mahu memperjudikan kesihatannya. Penekanan terhadap kebebasan memberi maklumat yang amat berbeza ini menimbulkan satu persoalan yang membingungkan. Adakah nilai nyawa penduduk negara-negara membangun lebih murah daripada negara-negara maju.

Dewasa ini ramai yang bercakap tentang rokok atas dasar fakta. Ini yang terbaik. Tetapi tidak kurang pula yang cuba memutarbelitkan kenyataan dan masih ada yang meragui pendapat pakar-pakar perubatan tentang bahaya merokok. sya ambil sikit je dari Dr.abu bakar sebab terlalu panjang atikel dia...


Untuk renungan bersama bagi orang islam.. Firman Allah s.w.t. :

"Dan janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah Maha Penyayang" (An-Nisa' : 29)"

Hadith Rasullulah s.a.w. :

"Siapa yang membunuh diri dengan meminum racun, maka racun itu akan tetap berada di tangannya dan diminumnya dalam neraka jahanam"

tinggalkan lan rokok durjana.. selagi hayat di kandung badan...

"Ape alasan kita kepada allah swt.. jika kita mati kerana ROKOK!"

Rabu, 1 Disember 2010

Wanita...


"Kerana dirimu begitu berharga." Biasa mendengar kata-kata ini diselitan iklan rancangan-rancangan televisyen. Model wanita rupawan pasti menjadi alat untuk mempromosikan produk kosmetik dan kecantikan. Tanpa disedari, diri yang bangga dipertontonkan sebenarnya telah diperalatkan oleh pihak yang ingin mengaut keuntungan.

Cantik.. adakah pada rupa? Soalan yang pasti jawapannya 'Ya' secara umum.

Tetapi jikalau lelaki memilih isteri hanya semata melihat cantik itu pada rupa, andai hilang cantik itu berubahlah setianya nanti. Mata mula meliar mencari yang jelita. Cinta pudar bertukar rasa.

Namun jika cantik itu dilihat pada budi, kerut di wajah isteri seakan hilang pergi kerna terkenang baiknya budi isteri. Cinta yang disemai semakin utuh bersemi dan terbinalah kasih yang abadi ke syurga-Nya nanti.

Wanita yang dikasihi sekalian,
Jangan kau menilai cantik itu hanya pada paras rupa, bukan itu sebenarnya menjadi ukuran. Kerana pasti nanti ada yang melihat kecantikanmu andai dirimu berakhlak mulia. Kerana akhlak itu tempat tertambatnya cinta pada mata yang melihat.

Andai cantik tetapi tidak berakhlak, ibaratnya seperti bunga dedap. Indah luaran tetapi baunya tidak tertahankan bagi yang menghidu. Mendekati hanya kerna indah, tetapi untuk berlama-lamaan sungguh tidak sanggup sekali.

Andai kurang cantik di mata manusia, tetapi berakhlak mulia, ibaratnya seperti bunga seroja. Biar putih salju, tetapi manisnya dihirup sang lebah menghasil madu. Memberi manfaat pada yang memerlu.

Andai cantik juga berakhlak mulia, itu adalah tambahan buat dirimu. Ibarat mawar menguntum indah, wanginya menarik sesiapa yang mendekati. Namun kecantikannya bukan mudah untuk direnggut kerana ada duri yang tajam mengawasi.

Di antara kuntum-kuntuman bunga ini, jadilah dirimu seperti mawar. Namun andai dirimu bukanlah sejelita pandangan manusia, cukuplah dirimu untuk punyai akhlak yang mulia. Suatu hari nanti, pasti ada lebah yang mengintai meminta izin penuh kesopanan untuk menyunting manismu di taman larangan.

Satu yang kau perlu ingat, kecantikanmu bukan barang tontonan untuk dipamerkan untuk semua lelaki, ia hanya buat suamimu. Yang Allah ciptakan buatmu sebagai pelengkap dan pelindung dirimu. Jagailah hak Allah, nescaya Allah akan menjaga hakmu.

Ketaatanmu untuk menutup aurat itu adalah hak Allah yang perlu kau jagai. Ibarat Dia menumbuhkanmu di taman larangan, ibu bapamu yang menyemaimu dan menjagaimu sehingga tiba saatnya nanti kau akan dibawa keluar oleh seseorang yang boleh menjagaimu pula dengan izinnya. Kerana itu, sebelum engkau dibawanya, hendaklah dirimu bersedia serta menjaga maruah dan ketaatanmu hanya kerana-Nya.

Wanita muslimah yang dikasihi.

Diriku yang hanya sebutir pasir di lautan manusia ini ingin rasanya membawa kalian bersama mengerti bahawa kehidupan ini bukan kehidupan yang kekal. Tiba saatnya pasti kita kan pergi. Kecantikan yang dibangga-banggakan sekian manusia jua tidakkan memanfaatkan kelak. Yang dikira adalah amal soleh, doa anak-anakyang soleh/solehah dan amal jariah. Bukankah semuanya menuntut sebuah akhlak yang mengalir dalam diri dan hati kita??

Ingatanku ini seawalnya hanya kutujukan buat diriku, dan ingatan kasihku pada kalian memungkinkan tanganku ringan mencoretkannya. Kumohon Allah pelihara kehidupan kita dengan keberkatan yang berpanjangan. Semoga bertemu di syurga-Nya kelak insyaAllah. Ameen ya Rabbal Alamin..

http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1191-warkah-hati-buat-wanita.html

selawat~

Hayya Naf'al!!!!

Facebook merupakan laman sosial kegilaan ramai buat masa kini. Cukup aneh untuk berjumpa dengan seseorang yang tidak mempunyai sekurang-kurangnya sebuah akaun facebook. Namun di sebalik penggunaan facebook ini, tanpa kita sedari pelbagai dosa berlaku di kalangan pengguna. Ustaz Zaharudin ada mengulas mengenai dosa-dosa & facebook, bagaimanapun saya ingin menfokuskan pada salah satu point yang diberi beliau iaitu 'terlebih gambar'. Sikap suka menunjuk-nunjuk gambar boleh dikaitkan dengan tabarruj, iaitu suatu dosa yang dianggap remeh oleh masyarakat kita. Apakah itu tabarruj? Suatu persoalan yang perlu dihurai lanjut.

TABARRUJ ialah mendedahkan kecantikan rupa paras sama ada kecantikan itu di bahagian muka atau di anggota-anggota badan yang lain. Al-Bukhari rahmatullah 'alaihi ada berkata:
“tabarruj, iaitu seorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya”.

Untuk menjaga masyarakat daripada bahaya pendedahan ‘aurat dan disamping menjaga kehormatan wanita dari sebarang pencerobohan, maka dengan yang demikian Allah melarang setiap wanita yang berakal lagi telah baligh dari bertabarruj. Allah s.w.t telah berfirman dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud:
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
Dengan ini jelas bahawa sebarang corak perhiasan di anggota badan atau di pakaian, adalah boleh membawa fitnah. Dengan inilah Allah melarang bermake-up. Larangan seperti ini hanya sanggup ditaati oleh wanita-wanita yang beriman sahaja kerana takut kepada kemurkaan Allah dan seksaan dari-NYA. Berikut pula mari kita renungi firman Allah khasnya yang ditujukan kepada isteri-isteri Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Hai isteri-isteri Nabi(a.s), kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kau bertaqwa. Kerana itu janganlah kamu terlalu lunak dalam bicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada perasaan serong di dalam hatinya, tetapi ucaplah perkataan yang baik.” (Al-ahzab: 32)

Daripada ayat ini dapatlah difahamkan bahawa suara lemah lembut adalah sebahagian daripada ‘aurat wanita juga.Kembali lagi kita kepada jenis alat-alat make-up. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Andainya wanita keluar dari rumah serta memakai bau-bauan, maka dia sudah dianggap melakukan perzinaan”
Penggunaan wangi-wangian sembur atau jenis jenis bauan bagi kaum wanita diwaktu keluar dari rumah adalah dilarang, kerana syari’at Islam, apabila melarang perzinaan, maka segala sumber-sumber dan cirri-ciri yang membawa kepada perbuatan keji tadi semuanya juga dilarang.

Ummu salamah ada menceritakan, maksudnya begini:
“ Asma’ binti Abu Bakar telah menziarahi Rasulullah s.a.w pada suatu hari dengan pakaian yang nipis. Lantas Rasulullah.s.a.w menasihatinya dengan bersabda yang maksudnya :“ Wahai Asma’, sesungguhnya seseorang gadis yang telah berhaidh (baligh), tidak harus baginya menzahirkan anggota badan, kecuali ini dan ini.” Ketika itu, Rasulullah s.a.w mengisyaratkan kepada muka dan kedua tapak tangan.


Sekarang kita khususkan konsep tabarruj ke dalam penggunaan facebook. Jenguklah sebentar ke laman facebook dan lihatlah bertapa ramai muslimah tanpa segan silu meletakkan gambar-gambar memperlihatkan kecantikan masing-masing dengan pelbagai aksi. Macam-macam gaya ditunjukkan, ada yang menunjukkan peace, ada yang membeliakkan mata, memuncungkan mulut dan sebagainya. Apabila bila ditanya apakah motif memperlihatkan gambar sedemikian rupa? Rata-rata akan menjawab sekadar berkongsi kegembiraan, pengalaman dan sebagainya. Namun tidakkah dapat kita berfikir sejenak, memperlihatkan gambar tersebut boleh mendatangkan pelbagai respon dan persepsi ramai. Terutamanya kepada kaum berlawanan, gambar tersebut dapat mendatangkan keghairahan. Jikalah kaum hawa mengetahui apakah kaum adam berkata sesama sendiri mengenai gambar tersebut, nescaya mereka tidak akan meletak gambar sedemikian rupa lagi!


Islam merupakan agama yang menghendaki kita bersederhana. Janganlah berlebih-lebihan meletak gambar, seolah-olah saling berlawan siapakah memiliki paling banyak gambar. Jika tersangat beringinan untuk menunjukkan wajah diri sebagai pengenalan diri, cukuplah sekadar meletak satu gambar dengan syarat gambar tersebut tanpa aksi-aksi tertentu yang mampu menarik perhatian orang luar. Mudah-mudahan kita mampu melawat sifat ingin menunjuk-nunjuk ini. Nah... mulalah berubah. Anda mampu untuk mengatasi penyakit ini!

Selasa, 16 November 2010

Bacalah....

p/s: bgus tuk peringatan kita....kaum hawa....sila ambil perhatian.....share la dgn yg lain..mayb ada yg pernah bc...tp bc skali lg tuk peringatan kita....



Malam pasangannya siang, Jaga pasangannya tidur, Rajin pasangannya malas, Dan lelaki pasangannya perempuan.

Kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki, maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat, maka ia ada hubung kait dengan nafsu. Jika ia ada hubungkait dengan nafsu, ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman. Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol. Simbol apa, semua orang tahu. Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman. Maka mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki terlihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan. Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya. Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya, maka wajiblah wanita itu menutup lehernya. Maka mata lelaki itu akan turun lagi melihat bentuk payu daranya, maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya, maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya, maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit, maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula, maka janganlah wanita itu berseluar, kerana terus-terang pihak lelaki bercakap, walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh, jika beliau memakai seluar,walau nampak besar sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya, maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya, maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan, maka mata lelaki ini akan kembali ke atas, akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

Maka wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya, kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya. Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang cantik akan menimbulkan fitnah, maka berpurdahlah kamu, jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis penyakit,iaitu mata lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika ia terlihat warna yang menyerlah atau terang jika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat. Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami. Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu apakah dia mata lelaki itu, dan perlu diingatkan, jika semua aurat telah ditutup, jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah pula kita menjaga kehormatan diri masing2, jangan keluar seorang2,keluarlah dengan mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah, walau muslimah itu telah menutup aurat, insyaAllah selamat dunia akhirat.

Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu". Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya, sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat. Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri.. Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…


wasalam………………….


*Copy paste product (c)

Ahad, 14 November 2010

AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA...

LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin (yg ada anak pompuan ramai kena ingat ni....pastikan anak solat, tutup aurat, etc) dan dosa anak lelaki yang belum baligh.


BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa...jangan percaya sangat)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya ,
2. isterinya ,
3.anak perempuannya , dan
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini:

1. suaminya,
2. ayahnya,
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja:

1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Hikmah sujud -

Sujud lega sistem pernafasan

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi laranganNya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:

- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit hernia. (burut)

- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- melegakan paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian pelvis.

- memberi dorongan supaya mudah tidur.

- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

- mengurangkan kegemukan.

- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

4.. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa

Sekarang anda mempunyai 2 pilihan

1. Biarkan posting ini tetap dalam facebook Tok Wan. Insya Allah tidak akan ada sesuatu yang terjadi pada diri anda.

2. Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya Allah ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.

AMIN.

Surah Al-Munaafiquun :
Ayat : 9
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (sembahyang lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi.
Ayat : 11
Allah tiada akan memberi tempoh kepada seorang bila telah sampai ajalnya. Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu kerjakan.

Para Ulama' berpesan untuk kita jadikan pegangan JANGAN TINGGAL/LALAI BERSOLAT, ia adalah WAJIB:

Barangsiapa meninggalkan solat Maghrib , dosanya seperti berzina dengan ibunya sendiri bagi yang lelaki dan berzina dengan bapanya sendiri bagi yang perempuan!

Jadi, apakah bezanya sumbang mahram dengan meninggalkan solat Maghrib?

Meninggalkan solat Isya' , maka Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya.

Bermakna, setiap langkah kita tidak mendapat pelindunganNya di dunia ini. Dan lebih malang bila kita diazab di dunia yang lain nanti (akhirat).

Meninggalkan solat Subuh akan disiksa selama 60 tahun (waktu akhirat) di dalam neraka.

Perlu kita ingat bahawa azab yang paling ringan adalah sepertimana azab yang dikenakan kepada bapa saudara Rasulullah saw yang mana apabila dipakaikan kasut dari neraka maka mendidihlah sampai ke otaknya.Selama ini kita baru dapat bayangkan bagaimana air mendidih saja.....

Meninggalkan solat Zohor diibaratkan seperti meruntuhkan Ka'abah. Kalau begitu sepanjang hidup kita ini tak payahlah berangan-angan untuk menunaikan haji.

Itu adalah suatu perkara yang amat mudah...

Satu kali meninggalkan solat Asar sama dosanya dengan membunuh 1000 orang Islam.

Kat dunia ni bolehlah jadi sekutu Presiden Bush atau Obama, tak payahlah kutuk dia lagi kat dunia ni...Kita dengan dia (Bush / Obama) sama saja.

Rasulullah saw ada menyebut, tinggalkan solat adalah Kafir yang nyata.

Yang benar itu adalah dari Allah swt dan yang kurang itu adalah dari kelemahan kita yang nyata

copy dri FB org....

Sabtu, 13 November 2010

Dedicated to all My Friend...

Biarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang mengetuk emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hatimu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat...
kau sesungguhnya
Temanku...
dikala suka dan lara

Tika ku buntu
diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan kuntum
mengukir senyuman

Bagaikan embun
hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada rentap kasih

Biarlah waktu menetukan
nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
terus mendaki
puncak tertinggi hidupku

Dan aku terus menanti
saat yang manis
akan berulang kembali

Sahabat...

p/s: MAHFUZ, AZAM, MUHAIMIN, SYAHRIL, SYAFIQ FEZ & ALL MY FRIEND....

Rabu, 10 November 2010

Gerbang Gombak


Assalamualaikum...
Alhamdulillah...

Gerbang Gombak kian terasa... mne le x nye.... offer letter pn dh confirm... hehehe.... tp, progrm dh trtkar... dpat Usuluddin n comparative religion plak... ingt nk ambk usul Fiqh wa Fiqh... tp apekn daya.... dh x dpat kn.. syukurlah dengan apa yang ada... yang penting, perjuangan teteap d truskan.... sperti ape yg prnh rasulullah sabda mafhumnya...

Barangsiapa yg mncari jlan mnimba ILMU, maka ALLAH akan memudahkn jalannya mnuju ke SYURGA...

klu ada yg slah mnx tgur ye... mklumlah saya bdak bru mngajar... klu slah tlong diamkn... hehehhe...

dah 3 hari aku kt bumi Nilai nie... mcm2 bnde aku dh jmpe... mcm2 bnde aku dh rase....

Rindu telah terubat...
Sayang telah terlepas...
Suke telah terbuat...
Benci telah termaaf...
Salah telah terampun...
Hutang telah terlangsai...
macam2 lg lh....

ada bnde baru kt Nilai nie yg dpat aku tngok...
1. Sekuiriti mkin ketat... ksian kt bebudak nie.. wat diorg tension je... hehehe...
2. improvement... teknik2 bdak2 ping pong aku dh mkin power.. bnyk gua klah ma... hehehe..
3. Dataran Nilai... wow.. mmg lawa... tp.. masya Allah.. maksiat bertimbun2.. tidak kurang org rmai... bdak2 UIAM join skli.. ape nk jadi.... ish3...
4. Keazaman... mkin hbat.... ada yg gitu dh jd gini... ni sume nrkat ksngguhan n rahmat Allah...
5. Silaturrahim... Alhamdulillah.. mkin kukuh hndaknya.... moge kekal smpi ke lobang kubor...
6. coretan makin terabur.. hahahaha... aku dh x taw nk taip ape... sok sblm brtmbh mngrut.. baik aku bla dulu...

Wasalam... Salam Perjuangan... klu jmpe d mna2 diri ini.. jgn sgan utk mnegur... Ukhwah Lillah....

Ahad, 17 Oktober 2010

Kembali ke Alam yang nyata....


Assalamualaikum....
Alhamdulillah...

Jari jemariku tetibe rase nk menekan2 papan kekunci... hehehehe... mcm pos2 yg lpas.... nilah time aku mengarot x abes2.... klu x mne nk d jdikan cite.. ye x???? iye kan aje...

Cutiy...
lumrah alam... bile boring... cutiy terase mcm pnjng sesangat... tp bile dh nk abes cutiy.. mulut.. hati... kaki... sume bhg tbuh mnyumpah2 knpelah cutiy pndek sngat... kali nie cutiy sem aku ckup bebeza.... klu org kte beza yg cmne... aku kte beza mcm2sdut... prtme skli... sdh tntulh pasni cutiy ni aku dh x bersma rkan2 sprjuangn aku... x dok lg ngan diorg.... tmpt aku kne kn org... tmpt aku glak ngan diorg.. x krg gak tmpt diorg gelakkan aku... mcm2 lg lh... mnggu2 cutiy nilah aku slalu msej ngan diorg... cutiy2 yg lpas mmg krg skit tngn ni nk menaip butang telepon bmmbit brtnye khabar... tp cutiy kli ni berbeza... ckup2 berbeza.. mcm ada stu prasaan d tngglkn atau prasaan mnngglkn... hehehe...

Dalam dilemma...
Diri ini mmg slalu di dlm dilemma... mcm2 dilemma... tp.... stelah puas aku cri jlan pnylesaian.. tau x ape pnyelesaian nye... dilemma2 tue sng je... tawakkal kpd ALlah... terima shj ape yg akn mndtg... terima shj ape yg dbri-Nya... asalkan iman n taqwa serta amalan kita mantain... ingat balik tujuan d cptakn kita... و ما خلقت الجن و الإنس إلا ليعبدون... mfhumnya: dan tidaklah aku ciptakan jin dan manusia kcuali utk beribadat atau mnyembah kpd aku.... aku sudah pn ikhlas... x mnghrpkn ape2... jdoh x kemane org kte kn...

Result...
trus trang aku nyatakan... aku dpt rse yg aku akn ada ggl stu sbjek... tkot nye ati nie... cuak gegiler.... hgn lh kne extend lg.. puas aku study btol2... tp time exam boley memain plak... dirosat.. aku rse mcm kne extend... brdsarkn pnglmn n record yg ada org batck 08 prnh kne extend.. tkot mnyer... ape2 pn blik... bia ar... kne extend pn ape ada hal.. blajau kn... bkn nye wat maksiat.. ibadat tue... hehehe...

Rindu...
Time awl2 cutiy... aku ada keje jap kt skola lme aku... rndu plak aku kt zman skola... sbelom tido boley plak aku trkng time aku gi skola dlu2... pkol 6.30 lbih skit gitu aku dh tnggu bas awam... pkol 6.50 dh smpi skola... power x... ketua pngawas katekn... hehehee.... akulah ari2 kmas klas smpi abes skola.. hehehee.... ingt kt kengkawan.. sume je abes je skola dh brubah... yg prmpuan lh... pmakaian diorg dh x mcm kt skola... ish3... apsal lh diorg nie.. kekadang ngan junior skola pn sme... bile diorg add aku n pkai gitu... aku accept... then aku taip kt wall diorg "Masaya Allah".... hrap diorg pham le... hehehe...

dahlah.. aku taip pnjng2 pn kuknnye ada org bce pn.... saje nk taip2.. hehehehe... Wasalam...

Khamis, 30 September 2010

Last Day in Nilai as CFSIIUM;s student..

Assalamualaikum...
May i take ur attention please...

Tanggal 28 September 2010... Aku abes Exam... Last Exam... Then.. Insya Allah.. Akn menyambung berenang d lautan ILMU ini di bumi GOMBAK... Now... Im entering the gate of knowledge and virtue... Jeng3... Hehehehe...

Abes je exam... Aku pn mngmbil ksmpatan round2 sekitar Nilai... dh lme x jlan kot... Then, malam tu ada date plak... ape gi... aku pun siap2 dgn baju sukan... hehehe.. Date men Futsal lh.. jgn pikir bukan2.. aku ni single lg... sape nk boley ambk borang kt pondok nenek kebayan ye... Pastu submit kt aku ye... ops, dh lari topik plak...

Men futsal smpai pnat.. boley pengsan ma... sbb sbelum tu aku dh men ping pong ngan bdak ping pong.. mlm men ngan budak2 futsal plak.. diorg pkse aku dgn alasan last men ngan aku... aduyai....

pas men futsal.. dlm pkol 1 pg, aku ngan geng rempit plak mermpit ke masjid india.. tp sayang nya.. ngah2 on the way lepas je tol sg besi... motor aku yang azam bawa sempot.. ada problem besar pnye.. abes.. rsak plan aku.. aduyai.. hehehe... kesian kt kwn aku azam, mahfuz n syahril kene tude motor balik nilai.. jauh tu... ish3... ngok lh video suasne gembore sblm perkara yg x d ingni tu brlaku.. hehehe...

sok nye... aku ngan azam pi lah bengkel moto... tngok2 brang dlam kaberater (aku pn x reti eja) dh jtuh sbb bwa laju sngt... so, die pn buang je sbb bnde tu just nk wat save mnyk skit... patu aku pn dh boley kmbli rempit.. moto pn mcm angin dh lpas... so boley ar bawa lelaju.. hehehe.. mne tau kn.. boley lbih lmit... hehehe...
mlm tu pn motor aku azam bwa... syahril nk test motor die... sbb bru modofied... aku nek ngan aput... aku jd pmbonceng.. ish3..

sok nk blik.. tp branmg x pack lg.. x tau boley ke blik sok klu ngantok.. hehehe... nk kuar m,kn jap g... jam mnunjukkn tpat pkol 3 pg... ok stakat ni jelah.. saksikan video kami...
video

Isnin, 27 September 2010

Last Day Exam....






Assalamualailum...

Menghitung hari2 terakhir d bumi NILAI....

Perasaan bercampur baur...

Ada suke...

Ada Duke...

Ada Geram..

Ada Sayang...

Tp, thats all the what we call in Arabic 'asam garam'... Hehehehe... betul ke???
Ish3..

1st: Aku botak??? knpe??? ape sebab??? budak tnye... adakah sebab nazar??? adakah sebab nk exam... x... sume tu salah.. Sbb nye.. Sbb nye.. Sbb nye.. Sbab bdak2 blik suro botak.. well.. my hair boley d kbngaan aku.. Tngok jelah.. Pnjng n Lurus.. hehehe... So, bg mnunaikn prmintaan.. so aku pn botakknlh... Adush... huhu.. :)
Sebenrnye ak,u mmg ada niat nk botakkn rmbt... sbb dulu2 aku mmg skin head boy org mlayu ckp.. hehehe....

2nd: Nk exam nie.. boley gi jlan2 raye.. hahaha.. pelik btullh... ada musibah plak time gi.. x pe2.. itu sume pnglaman n asam garam khdupan mnusia...

3rd: Ada lg... Rindu kt kengkawan.... Nk blah dh kn... So, jrg dpat jmpe diorg.. ada gak perasaan nk extend.... tp.. tp.. tp... x nk plak... huhu... x nk gi sensorg... kenapa x de kawan???? kenapa diri ni gatal sngt wat betol2 time APT... gile lh aku nie... sume org berharap dpat abes blaja awl.. aku plak gini kn.. Ish3....

Stakat d sini saje... Ampunkan dose2 aku klu ada... maklumlah.. x tau bile kite akn berjumpe lg ye org NILAI... so, nnti aku ada mse aku dtg lh lawat korang... hehehe... aku ada bnyk bnde nk wat kt sni... ada bnde x trtunai... klu aku rse x wat msti rugi bsar... the thing that could change my entire life... I need her... huhuhu...

Selasa, 21 September 2010

Ketahuilah....


Hadis nabi :"barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka".. – riwayat Abu Daud...

RAMAI MASIH BELUM MENGETAHUINYA, JADI SAMPAIKANLAH KPD MEREKA...

agenda
kafir Laknatullah untuk menyesatkan wanita Islam.. Adakah ini suatu
kebetulan..? sememangnya agenda Kristian itu amat dahsyat utk
menjahanamkan umat Islam..Mungkin ramai yang tidak
mengetahuinya...sebar2kan lah.. selamatkan wanita
Islam..Allah..Allah..Lindungi kami.. wahai wanita, janganlah kamu
memakai tudung yang dibutang/di pin di belakang sehingga menampakkn
bentuk leher di hadapan..gayanya tak ubah seperti birawati kristian
Laknatullah... Jauhilah dari memakai sebegini...agenda kafir laknatullah
itu sangat halus sehingga kita tidak sedar, ketahuilah wahai manusia
sekalian.....

diambil dari FB orang...

Sabtu, 18 September 2010

Dugaan...



pg sok ni.. nk gi KLIA nk antr kwn... kitorang gi nek kete... tpat jam 7 pg kitorang pn gi lh kt Blok A sbb nk ambk kete sewa kt sne.. hmm.. msalah nye, kete yg kitowang sewa x leh start plak sbb bateri lmh giler.. ish3... dgaan kdue.. dh lh dugaan pertama kasut si mahfuz ni hlg.. bru die prasan.... adoyai.. hehehe..

dugaan ketige berlaku when kitorang nk isi mnyk... si Mahfuz tertutup plak engin, dh x bley start blik. gelak aku... hehehe... then tnggu tuan pnye kete bwa kete jump blik mcm wat kn kmpus td... adoyai... dh ok dh.. perjalann ke KLIA lncar je.. x de pape... tibe, ngah ljukn... x prasan lak smpng KLIA... dh terlajak, trpkse kitowang terus kn smpi ke tol.. kne gi putrajaya.. then u turn ptah blik.. dh buang mse.. sume ngah risau tkot kwn2 yg nk gi nie dh kne dftr kt imigresen.. adoyai... Alhamdulillah... smpi gak.. dlm pkol 8.45.. hehehe..

smpi je.. kitowang ke tmpt d mne kwn ku Salihin berada... berbual skit2 sbb nk bg pluang kt kluarge die... yelah.. kite nie kwn je... diorg tu family... snap bbrpe pic bersama.. pstu diorg pn bce doa.. kitorang berdue, mahfuz n aku mengamin kn aje... then sblm die bertolak, kotorang bersalamn smbil berpelukan... ntah bile dpt jmpe die lg... sebak hati aku... nk mnglir gak air mte.. tp, nilai air mte seorg lelaki mahal... so, aku thn je di kelopak mte... jgn bg mnglir... hehehe... ego laki kne jge gak.. hehehe...

Destinasi..

Tanggal 17 sept 2010... Tepat jam 7 ptg.... makku dh mnyuruhku utk mngemas beg nk plang ke kampus... aku rese brat je nk kmas... yelah.. x puas lg bercuti... tp ape lg kn... aku rngan gak tngn nie kmas bes... azan je maghrib, aku gerak ambk wudu' n then solat... pastu aku siap2 nk blik... check sume brang, check condition motor, n then check keadaan bank bergrak ku dlu.. tkot x de duet isi mnyak plak.. hehehe..

tpat jam 8 mlm, aku pn siap2 slam ngan mak n ayh... ltk branmg dlu.. pstu tpt jam 8.15 aku pn gerak dri rmh.. dgn hon aku bnyikn, aku pn memecut ikot jlan bukit kechil utk ke Bukit rambai... then kuar ke tg. mnyak dan seterusnya memecut ke alor gajah mnuju ke Tol Simpang Ampat... spnjng perjalan ke tol x de pape yg mnrik berlaku... sbb aku pcut abes.... tkot dh lmbt.. mahfuz kte die nk grak pkol 8... so jmpe kt perhentian Pedas slm pkol 8.45... tp, aku smpi je tol simpang ampat, seluarku bergegar mnndakn ada msej atau call msok.. aku berhenti kt tepi jalan then check lh spe lh yg call aku... ruoenye msej dri mahfuz, kte nye die dh smpi ke pedas.... aku blas yg aku otw...

perjalanan dri tol ke pedas mngmbil mse 10 mnit... lbih krg pkol 8.45 aku pn smpi.. tuang mnyk dlu... then gi lh grk cri mahfuz kt perhentian tue.. sbb ape, kredit ku abes dh.. x prasan plak.. men pkai jekn... rupenye mahfuz sdg bersama dgn bdk2 dri johor, mtor bdk tue kurberator tercbut.. aik, plik gak smpi boley tercabut... hehehe... abes je bdk tu bkin, aku ngan aput pn start lh grak dlm pkol 9... tibe2 dlm otw, bdk2 mtor jhor tu ptong kitowang.. aput pn gi lh follow diorg mnggl kn aku keseorgn kt highway.. jln sensorg... hehehe... aku men ngan kete, follow blkng diorg.. adoyai..

pkol 9.45 aku pn mlepasi RnR Seremban, kulit aku rse kbas sbb rse sjuk giler.. adoyai... hehehe... smpi je tol Nilai aput dh tnggu kt tepi, kte nye die pn kne tnggl ngan motor2 tue.. diorg pcut smpi 160 km/h.. ptot lh trcbot kaberator.. hehehe... EX5 bwa 160.. 1st time aku ngok.. mtor aku pn 120 je... hehehe...

aku smpi kt kmpus dlm pkol 10... snyi sepi.. x de org pn.. huhu... aku blik awl pn sbb niat nk ngantar kwn sok pg nye kt KLIA... die nk gi smbng blaja kt mesir... ari slase pn ada sorg lg.. heehehe.. ok2.. nntkn kisah klakar pg sok nye,,.. video

Sabtu, 11 September 2010

Jom Puasa Lagi!!!...

Selain puasa wajib pada bulan Ramadhan, syari‘at Islam juga membuka peluang kepada sesiapa yang ingin berpuasa di luar bulan Ramadhan. Ia disebut sebagai puasa sunat dan terbahagi kepada beberapa jenis. Puasa-puasa sunat adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Rasulullah s.a.w. bersabda, bahawa Allah s.w.t. berfirman (Hadis Qudsi):

“Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah melanjutkan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1151 (Kitab al-Siyam, Bab keutamaan berpuasa)] Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat. Para pembaca boleh merujuk ke kitab al-Shahih al-Musnad min Fadhail al-Amal susunan Syaikh Ali bin Muhammad al-Maghribi (Dar Ibn ‘Affan, Riyadh, 2000). Di antara jenis puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Puasa sunat inilah yang akan saya kupas dalam risalah ini.

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal.

Dalilnya ialah hadis Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]


Darjat Hadis Puasa Sunat Enam Syawal.

Hadis yang menjadi dalil puasa sunat enam Syawal adalah sahih sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya. Sebelum ini ada segelintir pihak yang meragui kesahihan hadis ini. Keraguan tersebut adalah sia-sia kerana hadis ini diriwayatkan dari beberapa sahabat dan memiliki banyak jalan periwayatan. Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Bassam menjelaskan:

“Hadis ini nyata kesahihannya, ia datang dengan tiga jalan periwayatan selain jalan di atas (yang dikemukakan oleh Imam Muslim). Ia juga diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi dengan tiga wajah (yang berlainan) sehingga dikatakan: Sesungguhnya ia adalah hadis mutawatir. Ini kerana al-Dimyathi telah menghimpun semua jalan periwayatan hadis ini dan sanadnya dari dua puluh orang perawi, kebanyakan mereka hafiz dan thiqat.” [Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram (Maktabah al-Asri, Mekah, 2003), jld. 3, ms. 533]


Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Aidil Fitri dan kita dilarang dari berpuasa pada hari tersebut. Abu Sa‘id al-Khudri berkata: “Nabi s.a.w. melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil) Adha.” [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 1991 (Kitab al-Shaum, Bab berpuasa pada hari Aidil Fitri).]



Bagaimana Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal?


Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan. Hanya saja terdapat perbincangan di kalangan para ilmuan: Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau secara rambang?


Pandangan yang lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara rambang asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah s.a.w. menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Justeru puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah bulan Syawal.


Walaubagaimana pun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan keumuman firman Allah s.w.t.: “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Ali Imran 3:133]


Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan.

Wujud perbincangan di kalangan para ilmuan, adakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Perbincangan ini membuahkan dua pendapat.


Pendapat Pertama membolehkannya berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu 'anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah berkata: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban kerana sibuk (melayani) Rasulullah s.a.w..” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1146 (Kitab al-Siyam, Bab mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Syawal). Dalam Shahih al-Bukhari, hadis no: 1950, penjelasan “kerana sibuk melayai Rasulullah” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yangbernama Yahya bin Sa‘id.]


Para ilmuan yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah, yakni Aisyah, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.


Pendapat Kedua tidak membolehkannya berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini. Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.”


Rasulullah s.a.w. mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.


Pendapat yang rajih (kuat) ialah pendapat kedua kerana lebih menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah yang sunat. Ini ditambah dengan ayat 133 surah Ali Imran yang dikemukakan sebelum ini, yang menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal yang wajib lebih disegerakan dari amal yang sunat.



Ada pun dalil yang digunakan oleh pendapat pertama, ia hanya satu andaian. Mereka hanya membuat andaian bahawa Aisyah telah berpuasa sunat enam hari pada bulan Syawal. Yang benar Aisyah tidak menerangkan sedemikian. Bahkan jika diperhatikan dengan cermat keterangan Aisyah, terdapat isyarat bahawa beliau juga tidak berpuasa sunat enam Syawal. Ini kerana jika beliau sentiasa sibuk melayani Rasulullah sehingga ke bulan Sya’ban, bererti beliau sememangnya tidak sempat untuk berpuasa tanpa mengira sama ada ia puasa wajib (mengqadha puasa Ramadhan) mahu pun puasa sunat (enam Syawal).


Di sini mungkin ada yang bertanya: “Ehh! Takkanlah isteri Rasulullah tak puasa sunat enam Syawal?” Pertanyaan ini dijawab, bahawa umat Islam generasi awal, termasuklah Aisyah, tidak memahami Islam dalam bentuk juzuk-juzuk kecil sebagaimana yang difahami oleh umat Islam masa kini. Mereka memahami Islam dalam konteks yang luas lagi jauh ke hadapan. Bagi mereka, amal yang memberi manfaat kepada orang ramai diunggulkan di atas amal yang memberi manfaat kepada diri sendiri. Amal yang besar manfaatnya diunggulkan di atas amal yang sederhana manfaatnya. Amal yang memiliki manfaat jangka panjang diunggulkan di atas amal yang memiliki manfaat jangka pendek.


Justeru jika Aisyah tidak berpuasa sunat enam Syawal, ia bukanlah satu kekurangan. Ini kerana memberi tumpuan melayani Rasulullah s.a.w. memiliki manfaat yang besar untuk umat Islam seluruhnya untuk jangka masa yang panjang.





Ibadah Puasa Bukan Syampu Rambut 2 Dalam 1.


Terdapat pandangan yang amat masyhur di Malaysia yang membolehkan puasa dua dalam satu, iaitu puasa qadha Ramadhan dan puasa sunat Syawal dilaksanakan dalam satu hari. Ramai agamawan yang menyampaikan petua ini tanpa mengemukakan apa-apa dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Tidak kurang pula, ramai orang bukan agama yang menerima petua ini tanpa bertanya apakah dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih yang membolehkannya. Mereka menjadikan persoalan ini semudah syampu rambut 2 dalam 1.


Padahal ia adalah satu persoalan yang amat berat. Prof. Dr. Hasbi al-Shiddieqie rahimahullah (1394H) menjelaskan:


“Kemudian hendaklah diketahui bahawa mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat. Dalilnya ialah firman Allah: Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya. [al-Baiyinah 98:05].


Ikhlas yang dimaksudkan dalam firman Allah ini ialah mengikhlaskan amal ibadah yang disuruh dengan cara yang disuruh. Demikian menurut Imam Malik, al-Shafi‘e dan Abu Sulaiman. Kemudian perhatikanlah pula hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim daripada A'isyah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amal yang tidak ada atasnya tuntutan (ajaran) kami, maka amalnya itu tertolak.


Maka sesiapa mencampur adukkan sesuatu amalan dengan amalan lain, bererti telah melakukan suatu amal yang tiada dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan tiada dibenarkan oleh Allah s.w.t.. Kerana itu, amalan sebegini tidak diterima.”

Jumaat, 10 September 2010

Perjalanan Sembahyang Raya...


Selamat Hari Raya Eidulfitri wat sumer...
Hari nk kongsikan pasal solat eid fitri td...
prtme skli, first of all lh org puteh ckp aku gi dri rmh pkol 8.15 gitu.. destinasi nye semestinye Musolla Muallim hj Abd Wahid yang terletak d dalam Sekolah ku syurgaku, MAAHAD ANNURIAH ADDINAH... mmg kbiasaan aku solat situ.. klu x kt situ aku solat kat Markaz Pntai Puteri... sbb nye aku suke solat situ sbb d[t jmpe ust n ustz aku.. mmg ada yg rmh dkt2 situ.. kg pn kt situ.. klu brnasib baik.. boleh jmpe kwn2 lme... klu ada lh.. slain tu.. kt situlh tmpt aku knk alif ba ta, satu due tige, one two three, a b c.. mklmlh, aku skola situ dri start drjh stu smpi lh abe s form 5.. x ke mmg skola n aku x bley d pshkn...

ok back to the point, aku grak ke sne dgn ayh aku.. dgn mnaiki motor ayh ku honda ex5 merah.. ayh aku bwa mmg slow.. so dpt mnghyti prmndgn.. smbil on the way.. aku smpt lh kire bpe bnyk masjid n srau yug kitorang lpasi.. prtme skli.. surau haju haji abu, srau yg bkas aku jd bilal dkt ngan rmh dlm 100 mter jrk nye... pstu, masjid tanjong keling, masjid tmpt aku solat jmaat slalu.. then gi lalu pngkln prigi jmpe ngan msjd pngkln prigi dh 3 dh... pstu msok jln kecik skit jln TNB jmpe ngan surau kg ape ntah... jln lg jmpe masjid kg gelam, jmpe masjid tangga batu, masjid bukit rambai.. surau nur iman dh brpe.. x slap sume 8 buah masjid n surau yg kitorang lepas..

smpi je kt skola.. aku jmpe pak cik kerani ngan tuan kntin yg kitorang pnggl abuya kt skola dlu... salam diorg n ucp selamat hari raya.. berbual pndek je.. pstu msok lh musolla... sok tkbir skuat hti smpi tkk pn skit.. hehehe.. then solat yg d imamkn ank muallim haji abd wahid, ut jamiluddin.. ust tu lah yg ngaja aku feqah mse pmru ngan tafsir mse smu.. mmg best.. abes je solat khutbah.. khutbah plak d smpai oleh ust nordin, ust yg ngaja aku Al-quran mse kt skola rndah.. dia lh bwa aku jmpe nun mati, idgham n lain2...

aku ingt kn ust jaliluddin yg bg khutbah.. sbb biase nye die yg bg.. dlam khutbah prtme.. ust nordin cite psal glngn2 yg d trime amlm pose nye n glgn yg d tlk amlm pose nye.. the, yg aku suke ssb khutbah kt skola sntuh psal isu2 smase... mklmlkh, skola aku pro 'hijau'... cite psal aurat.. aurat kaum wanita yg smkin trok.. d tgor nye krjaan lh... d ktuk nye israil n kapitalis... then mok baba zina n ank luar nikah.. abes kuar psal kurikulum bru kmtrian plajaran yg ajr psal pnddkn sex.. kuar gak psal skola hamil yg amat memalukan aku sbg rkyt ngeri mlake.. fakta2 ank luar nikah n mcm2 lg..

dlam khutbah kdue plak, cite psal rasuah, riba n lain.. memuji krajaan ngeri klntn yg gune mas dinar sbg mata wang... dpt mnglkkn riba... kutuk krjaan sb amln rsuah brleluasa.. fkta kakitangan awam yg mkn rsuah n mcm2 lg....

abes tu kitorang bersalaman n berpelukan... rndu kt skola n para ust tertunai lh time tu... tp itorang straight balik.. x smpt nk mnjamu selera... abah nk blik awl sbb pak cik n mak cik aku yg blah ayh aku nk dtg... uncle n aunty lah sng sbb diorg cine.. mklmlh ayh aku cine msok ISLAM.. ok2... sekadar itu saje coretan d pagi raya..

Selamat hari raya Eidulfitri... Maaf Zahir n batin..

Patah Tumbuh Hilang Berganti...


Selamat Hari Raya Aidilfitri wat teman2, ustaz2, ustazah2, sanak saudara, kaum keluarga dan juga kepada semua muslimin muslimat yang berjaya mengharungi MADRASAH RAMADHAN ini dengan sempurna... maklumlah.. ada beberpa perserta bulan ini ada yang tercicir sehari dua puase, tercicir teraweh... moga, ape yang kurang kita tambah pada Ramadhan yang akan datang... sementara itu, bnykkn lh doa agar kita sempat lagi untuk bertemu dengan ramadhan yang akan datang.. Insya Allah...

Pabila abes sahaja Ramadhan,jangan lh kita x terus kan amalan2 yang kita lakukan d bulan Ramadhan.. sebab, kita wat semua amlan tersebut bukan sebb Ramadhan.. tp sebab ALLAH.. kerana ALLAH.. jadilah hamba ALLAH dan bukan hamba RAMADHAN.. amalan seperti qiam, tadarus, pose ni teruskan lh jge d bulan2 yang lain...

persoalannya, Ramdhan dh pi.. kita ni wajar gembire ke sedih??? bak mcm tjuk, patah tmbuh hilang berganti.. itu lah hadiah atau ganjaran yang ALLAH sediakn buat ummat nye yang istiqomah dalam ibadat... tapi, peliknya... adat sekarang, abes je Ramdhan mcm2 situasi dpat kita tngok.. Jom jengak ape situasi2 nye...

Situasi 1: Aku ada kat surau berdekatan rumah... Mmg rutin thunan aku... wajib gi takbir kat surau.. sbb x de org lg nk takbir... tok ngah aku siang2 dh ingtkn... jgn lupe pi Surau.. die imam Surau.. tine org ngah syok takbir tnda kmnngn... tnda ksyukuran.. perh... mat motor vroommm........ dpn surau.. time kt spn surau lh diorg press minyak dekat seliter abes... hilang semangat.. diorg sajikn awal syawal ni ngan bnde rempit tu plak...bkn nye nk bertahlil, bertasbih n bertahmid.. syukurlh.. nyawa ni pnjaman Allah...

Situasi 2: pas takbir n mkan (ada juadah skit pas takbir), aku start moto.. antr aatok blik rmh.. aku ambk helmet pi mkn angin kt pantai puteri... hmm.. lain plak suasne die... berderet2 belangkas dok lepak kt tepi pntai... sakit mte mmmdng... aku x than.. ape lg.. cbot blik lg bgus...

Situasi 3: lagi best... bnyk giler bunga api.. boom sne... boom sni.. x kurang ngan mercun nyer... raya sakan diorg.. mmbzir bli bnge api.. mercun.. bkar duet.. ada ke org pndai bkar duet??? nk bli pn berpada2lh.. ni smpai org nk msok tido pn gi main gak ape cite kn.. ish3... ish3.... ish4...

itui lh situasi terok2 yg aku dpat citer kt kg sndri... situasi baik x pyah citer lh... sume dh tau.. ank2 blik ziarh org tue.. sling maaf memaafkn.. n bnyk2 lg... ok.. jgan lupe sok smbhyg rye... SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!!! SALAM KEMENANGAN!!! TAKBIR!!!

Rabu, 8 September 2010

Masya Allah...



Pada
satu senja yang lengang, kelihatan seorang wanita berjalan dalam keadaan
terhuyung-hayang. Pakaiannya yang serba hitam menunjukkan dia dicengkam
kesedihan manakala kerudungnya menutup rapat hampir seluruh wajahnya.





Walaupun tidak
bersolek atau memakai perhiasan lain di tubuhnya, kulitnya yang bersih,
memiliki tubuh yang ramping dan rona wajah yang ayu, tetap tidak dapat
menghapuskan kepedihan yang
sedang membelenggu hidupnya.






Dia
melangkah perlahan-lahan mendekati rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya
pintu perlahan-lahan sambil mengucapkan salam. Apabila terdengar ucapan
‘silakan
masuk’ dari dalam, wanita cantik itu melangkah
masuk sambil kepalanya terus
tertunduk.






Air
matanya berderai ketika dia berkata: “Wahai Nabi Allah, tolonglah saya,
doakan
saya supaya Tuhan berkenan mengampunkan dosa
keji saya,” “Apakah dosamu wahai
wanita ayu?” tanya Nabi Musa a.s. terkejut. “Saya takut mengatakannya,”
jawab
wanita cantik itu. “Katakanlah, jangan ragu-ragu,” desak Nabi Musa.












Lalu
wanita itu memulakan cerita, “Saya….telah berzina.” Kepala Nabi Musa
terangkat,
hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, “Dari
penzinaan itu, saya pun…. hamil. Setelah anak itu lahir, langsung
saya…cekik lehernya sampai…mati,” cerita wanita itu sambil menangis
sekuat-kuat hati.






Mata
Nabi Musa berapi-api dan dengan muka yang berang, dia mengherdik,
“Perempuan jahat,
nyah kamu dari sini! Supaya seksa Allah tidak
jatuh ke dalam rumahku kerana
perbuatanmu. Pergi!” teriak Nabi Musa sambil memalingkan muka kerana
jijik.






Mendengar
herdikan itu, wanita itu pun segera bangun dan berlalu dengan hati yang
hancur luluh.
Ketika keluar dari rumah Nabi Musa, ratapannya
amat memilukan. Dia terfikir ke mana
lagi dia hendak mengadu kerana apabila seorang Nabi sudah menolaknya,
bagaimana
pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang betapa besar
dosanya dan jahat
perbuatannya.






Tetapi
dia tidak tahu bahawa sepeninggalannya, Malaikat Jibril turun berjumpa
Nabi
Musa. Lalu Jibril bertanya: “Mengapa engkau menolak seorang wanita yang
hendak
bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu ada
dosa yang lebih besar daripadanya?”






Nabi
Musa terperanjat. “Dosa apakah yang lebih besar dari
kekejian wanita penzina
dan pembunuh itu?” tanya Nabi Musa kepada Jibril. “Betulkah ada dosa yang lebih
besar daripada perempuan yang nista
itu?”
“Ada,” jawab Jibril dengan tegas. “Dosa apakah
itu?” tanya Nabi Musa lagi. “Orang
yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa
menyesal. Orang itu dosanya
lebih besar daripada
seribu kali berzina.”






Mendengar
penjelasan itu, Nabi Musa kemudian memanggil wanita itu untuk
menghadapnya
semula. Dia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohon ampunan
kepada Allah
S.W.T untuk wanita itu.






Nabi
Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa
penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahawa sembahyang
itu tidak
wajib dan tidak perlu ke atas dirinya. Bererti, dia seakan-akan
menganggap remeh
perintah Allah, bahkan seolah-olah menganggap Allah tiada hak untuk
mengatur
dan memerintah hambaNya.






Sedangkan
orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan bersungguh-sungguh
bererti masih
mempunyai iman di dalam dada, yakin bahawa Allah S.W.T itu ada dan
berada di jalan
ketaatan kepadaNya. Itulah sebabnya Allah pasti mahu menerima taubatnya.

Ahad, 5 September 2010

Kenangilah..


Syeikh Ahmed Deedat
Wajah-wajah Dari Benua Afrika

AHMED DEEDAT… Berdakwah Sehingga
Ke Detik Terakhir

Pada hari Isnin, lapan haribulan Ogos 2005; umat Islam telah kehilangan seorang ulama terkemuka yang menggunung tinggi dalam dakwah. Beliau adalah pejuang, pendakwah dan mujahid Syeikh Ahmed Deedat…. Itulah gunung yang tinggi, gunung yang hebat, dan sebuah tanda untuk mengenalpasti ciri-ciri di dalam sejarah dakwah ke jalan Allah Tuhan sekelian alam. Itulah dakwah yang menggambarkan pembentukan seorang tokoh yang berbeza daripada kebanyakan tokoh-tokoh yang ada, sebagaimana ianya juga satu dakwah yang berbeza uslubnya daripada kebanyakan uslub-uslub dan cara-cara berdakwah yang telah sedia maklum.

Tokoh ini telah memilih jalan yang tidak mudah. Jalan ini tidak akan dilalui kecuali oleh tokoh-tokoh yang unggul. Beliau memilih untuk berhadapan dengan golongan Ahli Kitab di dalam rumah mereka sendiri, dan memberi kefahaman kepada mereka menerusi kitab-kitab suci mereka. Beliau menyatakan keaiban kitab-kitab tersebut dan menjelaskan perselisihannya (di antara kitab-kitab tersebut) seterusnya menjelaskan bahawa kitab seumpama ini tidak layak menjadi Wahyu Tuhan yang diturunkan ke atas para rasul… Dan bahawa agama yang benar adalah Agama Islam yang terakhir.. Semua ini menerusi perbahasan atau diskusi penuh hikmah yang memberi kesan hebat, di mana beribu-ribu orang Ahli Kitab telah kembali kepada agama yang benar, Agama Islam.

Syeikh Deedat telah menghabiskan hidupnya berjuang di lapangan ini, dan meninggal dunia di dalam suasana sedang melaksanakan risalahnya dari atas katil pesakit. Beliau meninggalkan kepada kita sebuah catatan hidup yang penuh berisi, yang perlu dikaji oleh setiap muslim, untuk mengambil pengajaran dan teladan… Di sini kita akan kemukakan secara ringkas catatan tersebut yang pastinya tidak mencukupi.

Kelahiran

Syeikh Ahmed Hussin Deedat dilahirkan di Bandar Sirat, India pada tahun 1918. Tidak lama selepas kelahiran beliau, bapanya telah berhijrah ke Afrika Selatan. Apabila berusia sembilan tahun, ibunya meninggal dunia.Maka beliau mengikut jejak bapanya berpindah ke Afrika Selatan.
Di Afrika Selatan, Ahmed begitu cekap dalam pelajarannya serta cemerlang mengatasi rakan-rakan sebayanya, sekalipun berbeza bahasa dan mula kelihatan tanda-tanda keunggulan serta kepintarannya.. Tetapi kemiskinan telah menjadi penghalang antara dirinya dengan ilmu dan pembacaan yang sangat disukainya. Keluarlah Deedat yang masih muda meninggalkan sekolah peringkat pertengahan untuk mencari sumber rezeki bagi dirinya.

Menerima Tanggungjawab Segera

Deedat melakukan pelbagai kerja, sehinggalah apabila berusia lapan belas tahun pada tahun 1936, beliau bertugas di sebuah kedai milik orang Islam, terletak di kawasan yang jauh di pesisiran pantai selatan daerah Natal. Kedai itu bersebelahan dengan tempat Missionnari Kristian. Para pelajar Missionari ini selalu datang ke kedai tempat Deedat berkerja dan di situ ada orang-orang Islam yang lain. Pelajar-pelajar Kristian ini melontarkan penghinaan kepada mereka dengan memburuk-burukkan Agama Islam dan mencela Nabi saw.
Mengenai peristiwa ini Syeikh Deedat berkata:” Ketika itu saya belum memahami apa-apa berkenaan perkara yang mereka katakan. Yang saya tahu hanyalah saya seorang muslim..Nama saya Ahmed..Saya solat sebagaimana saya melihat bapa saya solat..Saya berpuasa sebagaimana dia lakukan, saya tidak memakan daging babi dan tidak minum arak, dan saya mengucapkan Syahadah – laa ilaha illalah, Muhammadur Rasulullah.

Menyatakan Kebenaran

Berkata lagi Syeikh Deedat:” Ketika itu Kalimah Syahadah ini bagi saya umpama kata-kata sihir yang saya tahu kalau saya sebutnya, saya selamat. Dan saya tidak tahu lebih dari itu. Tetapi keinginan semulajadi saya dan kecintaan saya kepada pembacaan meletakkan saya di permulaan jalan. Saya tidak berpada dengan hanya membaca surat khabar yang saya baca sepenuhnya. Saya sentiasa mencari di dalam timbunan, bahan-bahan tambahan seperti majalah atau terbitan berkala. Satu kali semasa sedang mencari ini, saya terjumpa sebuah buku, tajuknya di dalam tulisan latin (izharulhaq). Saya pun terbalikkannya, saya dapati tajuknya di dalam bahasa Inggeris “Revealed Truth”. Saya duduk membacanya. Saya dapati buku ini khusus untuk menjawab tuduhan dan rekaan para pendakyah Kristian di India. Ketika itu para penjajah mendapati orang-orang Islam merbahaya kepada mereka. Oleh itu mereka cuba mengKristiankan orang Islam dengan menanam di fikiran orang Islam ajaran “Barang siapa memukul peha kanan kamu, maka berilah dia peha kiri kamu”.Dengan itu mereka tidak menghadapi tentangan besar dari orang Islam.Kerana itu juga orang-orang Islam di sana terdedah kepada kempen pertubuhan Kristianisasi.Buku ini menerangkan teknik, uslub dan kemahiran tertentu.Ia menjelaskan cara memulakan perbincangan, cara melontarkan soalan, dan uslub menjawab ketika berdebat dengan pendakyah Kristian.
Muslimin di India telah berjaya di tengah-tengah meja yang menghadap mereka,secara khususnya melalui idea mengadakan perbahasan.

Kembali Kepada Para Pelajar Missionnari

Ejekan oleh para pelajar Missionnari Kristian ini telah menjadikan Deedat mula mengkaji. Dia membeli jilid pertama Bible dan mula membaca serta memahami. Kemudian dia membeli beberapa jilid Bible dari pelbagai versi. Beliau bersungguh-sungguh membacanya, kemudian membuat perbandingan di antara semua isi kandungan yang terdapat di dalamnya. Maka terbongkarlah percanggahan kontradik yang pelik. Dia pun bertanya kepada dirinya sendiri: Yang mana satu antara kitab-kitab Bible ini yang betul? Beliau meneruskan usahanya dengan mencatat percanggahan-percanggahan tersebut untuk dikemukakan di hadapan orang-orang yang selalu berdebat dengannya setiap hari di kedai.
Di dalam pertemuan kali kedua dengan para pelajar Missionnari beliau telah bersedia untuk berbahas dengan mereka, malah beliau menjemput mereka.Apabila para pelajar ini tidak mampu bertahan ketika berdepan dengan hujah-hujah,beliau secara individu menjemput pula guru-guru mereka yang terdiri dari para pendita di pelbagai kawasan.Sedikit demi sedikit minat dan sikap ambil tahu ini telah berubah menjadi suatu peranan dan jalan yang jelas untuk berdakwah.Beliau melalui banyak pusingan perdebatan dan telah berjaya.Beliau melakukannya selama tiga dekad di mana beliau telah menyampaikan beratus-ratus ceramah dan debat dengan para Bishop.Beliau juga telah menyusun lebih dari dua puluh buah buku, di antaranya:
-The Choice (Pilihan) yang terdiri dari beberapa siri
-“Adakah Bible Wahyu Allah?”
-“Al-Qur’an Mukjizat Terunggul”-“Isa Dalam Islam”
-“Arab dan Israel, Pertembungan atau Persefahaman?”
-“Persoalan Penyaliban Isa”…

Deedat Town?!

Allah telah mentakdirkan Ahmed Deedat bertemu dua orang individu yang berjasa besar dalam hidup dan dakwah beliau serta menyampaikan dakwahnya ke peringkat antarabangsa.
Pertama: Ghulam Hassan Fanka, seorang pemuda dari Afrika Selatan, bekelulusan Leasons dalam Perundangan, dan berkerja dalam perniagaan kasut. Dia dan Deedat dihimpunkan oleh kehalusan jiwa dan sikap ambil tahu berkenaan isu-isu Islam.
Ghulam bertemu Deedat di dalam ekspedisi pencarian, pengkajian dan pembacaan mendalam di bidang perbandingan agama. Beliau banyak membantu Deedat mendapat ilmu dan menggilap peribadi. Mereka berdua bersama-sama menjelajah bandar-bandar dan kampung-kampung kecil dalam Afrika Selatan. Pada tahun 1956, Ghulam membuat keputusan untuk menumpukan sepenuh masanya untuk dakwah. Kedua-dua orang tokoh ini telah mengasaskan “Maktab Dakwah” di sebuah apartmen sederhana di Bandar Durban. Dari situ mereka bergerak ke gereja-gereja dan sekolah-sekolah di dalam Afrika Selatan di mana Deedat mengadakan perdebatan-perdebatan yang hebat serta mudah difahami.
Individu kedua: adalah Salleh Mohamad. Beliau seorang tokoh hebat di kalangan orang-orang Islam dan beliau tinggal di Bandar Cape Town. Bandar ini terkenal dengan kepadatan penduduk Islam, begitu juga penguasaan dan monopoli oleh Kristian. Bandar ini juga mempunyai kedudukan ekonomi dan politik yang penting pada masa itu. Salleh Mohamad telah menjemput Deedat melawat Bandar tersebut, dan beliau mengatur program debat dengan para Bishop di sana. Oleh kerana bilangan mereka ramai dan keinginan mereka untuk berdebat, maka Deedat seolah-olah terpaksa menginap di Cape Town untuk selama-lamanya.

Menerusi program-program debatnya, Deedat telah memperolehi kedudukan yang tinggi di kalangan seluruh penduduk Cape Town yang membanjiri program debat beliau sehinggakan “Cape Town” terkenal dengan Deedat Town!!
Deedat menjelajah ke seluruh negara bersama rakan jalanannya. Program-program debat beliau telah menimbulkan keresahan di kalangan gereja dan di dalam masyarakat seluruhnya. Ianya menggoncang kefahaman dan kepercayaan yang sebelum ini telah teguh dan dianggap suci serta dapat mengubahnya. Berlaku kekosongan di dalam gereja selepas beratus-ratus orang berpindah kepada agama Islam dengan kehendak mereka sendiri kesan dari menghadiri program debat atau selepas melawat beliau di Maktab yang telah bertukar menjadi sebuah forum bagi para pelawat dan tetamu dari semua tempat.

Berpindah Ke Peringkat Antarabangsa

Dari Afrika Selatan, Deedat keluar ke dunia dalam sebuah program debat antarabangsa tahun 1977 di dewan Albert Holl, London…
Deedat berdebat dengan tokoh-tokoh agama Kristian yang hebat seperti: Clark-Jimi Swejert-Anise Shrosh dan lain-lain. Perdebatan beliau telah bergema di barat dan gemanya masih kedengaran sehingga ke hari ini. Perbincangan beliau berkaitan percanggahan yang wujud di antara empat versi kitab Bible telah menyebabkan gereja dan pusat-pusat pengajiannya serta universiti-universiti di barat mewujudkan satu bahagian khas untuk berdebat dengan Deedat serta mencatatnya dan meletakkannya di dalam kajian khusus untuk mematahkan hujah beliau, dan menghalang penyebarannya.

Jasa dan Karya Beliau

Syeikh Deedat terus berdakwah kepada Islam, mempertahankan dan membela Islam serta berdebat dan mengarang.Di antara jasa beliau dalam dakwah adalah:
-Mengasaskan Institut Salam untuk melatih para pendakwah, dan Pusat Antarabangsa Dakwah Islamiyah di Bandar (Durban), Afrika Selatan.
-Mengarang lebih dari dua puluh buah buku, antaranya yang terkenal:
The Choice (Pilihan) dalam beberapa siri.
Adakah Bible Wahyu Allah?
Al-Qur’an Mukjizat Terunggul
Isa Dalam Islam
Arab dan Israel, Pertembungan atau Persefahaman
Persoalan Penyaliban Isa
dan karya-karya lain yang dicetak bermilion-milion untuk diedarkan secara percuma, manakala perdebatan pula sebahagiannya dicetak. Beliau telah menyampaikan beribu-ribu ceramah di seluruh pelusuk dunia… Beliau pernah berkata: “Kalau diberi peluang kepada saya oleh para pembekal, nescaya saya akan penuhkan dunia dengan buku-buku Islam, khasnya buku Makna Al-Qur’an dalam bahasa Inggeris”.
Beliau diberikan Anugerah Al-Malik Faisal Antarabangsa tahun 1986 sebagai menghargai sumbangan besarnya dan diberi pangkat “Ustaz”.

Berdakwah Sehingga Ke Detik Terakhir

Pada 1996 Deedat mengalami lumpuh seluruh badannya. Semenjak itu beliau sentiasa terlantar sakit di katil. Tetapi beliau tidak berhenti sedetik pun dari berdakwah. Beliau melakukannya dengan menggunakan isyarat kedua-dua matanya. Dengan menggunakan isyarat tersebut, Syeikh meneruskan perbincangan dengan para pelawatnya dan orang-orang yang mendampinginya. Malah orang-orang yang berdialog dengan beliau menggunakan sejenis bahasa khas yang menyerupai sistem computer. Syeikh akan menggerakkan kelopak matanya dengan cepat mengikut jadual abjad dan memilih huruf, lalu menjadi perkataan, lalu menjadi ayat, dan ayat-ayat ini diterjemahkan pula oleh anak beliau Yusuf yang sentiasa berada di samping beliau. Anehnya, semasa sakit ini Syeikh berjaya menulis setiap hari hampir lima ratus pucuk surat dan beliau tidak berhenti berdakwah sehinggalah ajal datang menjemputnya di dalam keadaan sebagai seorang pejuang, pendakwah dan seorang yang sabar.
Kita memohon agar Allah melapangkan syurga baginya, dan semoga Allah menghimpunkan kita dan beliau bersama-sama para Ambiya, Siddiqin, Syuhada dan para Solihin.

Ketidakpuasan...

Sepanjang bulan nie... bnyak btul ketidakpuasan diri ini rasa...

1. x dapat wat 20 rkaat teraweh sbb assignment brlmbk2... urusan2 yg mnyibukkn dri.. syang sbb x siapkn assgnmnt yg brlmbk itu lbih awl... slah spe.. slah dri sndri.. mark bnde tu utk x trjd d Ramadhan yg akn dtg agr lbih baik.. itupn klu jmpe lg ngan Ramadhan akn dtg...

2. x puas hati ngan bbrpe org nie... x pyh lh mention nme kn... sbb ape ek.. mcm2 sbb... prtme... mrkh die dpt free je.... tlg nye x nk... aku rse die krg lyk jd *****... sbb klu die nk mngrskn stu bnde, dri die sndri yg x trurus... bg krje 3 hri... tp x siap2.... sbb die asgnmnt kirorang lmbt siap.. die x riso lh.. mnghrpkn aku yg jd ktue... x ptot.. x puas hti ngan sorg lg sbb amalan sie lg bnyk dri aku.. bngge pn ada gak sbb die kwn aku.. hjehehehe...

3. IFTOR IRKSS... nmpk bnyk pmbzrn... smapi air nk bg kt kitorang pn x dak.. mmlukn je... mmlukn kt adek2 1st year... klu ada post mortem.. aku nk join..
4. x puas hti gak mrkh trget carry mark x trcpai trget nye.. ntah apsal ntah.. hehehe...

ok,,... skdr itu sje luahn ketidakpuasan hati ini..

SYARAT WANITA BAGI LELAKI...




Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam?? Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita relax saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati,kata mereka

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang gadis juga rakan sejawat kami. Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. "Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya Si lelaki lagi dengan penuh angkuh dan bersemangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangga nya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola.

Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkanundang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam,belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimami satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus beberapakawan wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembah yang jemaah di rumah bersama anakisteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinyalebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri -sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan seperti mana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki.
In this photo: Awan Cantek, Ahmad Qayyum, Isma Nazrizal Ismail, Idris Ihsan Sulaiman, Siti Nur Anis, Muadh Ishkandar, Irnawati Ismail, Afdhalila Nur, Vtec Spoon, Farid Al Hakeem Yuserrie, Safuan Norman, Muhamad Faiz Mohamad Noor, Najiha Mohtar, Hiroshi Wenq, Mohd Fadly Bin Samin (photos), Chek Molek, Afiat Suardi, Nadiah Aziz, Nik Zahid