Selasa, 12 April 2011

De Akhir2 Minggu IIUM 1st Semester




Assalamualaikum...
Salam Ukuwwah...

16hb Disember 2010
Kaki aku terjejak d IIUM Gombak dengan seribu perasaan...
Melangkah ke Mahallah Office Ali utk check-in..
Menapak ke F 4.3 utk menginap d situ sepanjang semester...
Mengenal IIUM secara teori d Taaruf Week...
Mengenal kawan2 baru sepanjang perjalanan...
Merindui sahabat2 d CFS Nilai...
Berubah personaliti diri dengan seribu perubahan...
Mengenal erti tarbiah dengan lebih hebat...
Perasaan bercampur baur ketika itu...
Hidup berseorangan seketika membuatkan diriku hanyut dibuai DUNIA...
Mujur ada tangan2 yang menarikku ke jalan AKHIRAT...
Bersyukur daku kerana dikurniakan sahabat2 yang SOLEH dan MENYOLEHKAN...
Merasai Mid-Term...
Mengenal jalan2 dan kedudukan kelas serta department...
Menghadapi masalah yang dahsyat...

Bulan demi bulan berlalu...
Hidup bertambah baik...
Masjid jadi rumah keduaku...
Mula merasai ape itu hati yg terlekat kepada Masjid...
Mula merasai ape itu kemanisan tarbiah...
Mula merasai mengendalikan program besar satu IIUM...
Mula merasai kekuatan berukhuwwah...
Mula mengenal apa itu dakwah yang bergerak....
Mula mempraktikkan ilmu2 tarbiah...
Mula merasai rapatnya hubungan seorang hamba dengan Tuhannya d waktu 1/3 malam...

Kini...
Minggu2 terakhir d bumi Gombak telah menjelma...
Minggu yg aku hrap2kan d awal semester...
Tapi....
Aku kini bagaikan ingin melarikan diri dari minggu tersebut...
Aku ingin terus d tarbiah..
Aku ingin terus berukhuwwah...
Aku bimbang Iman yg rapuh ini akan berkecai ketika d rumah nanti...

Ya ALLAH...
Tuhanku yang MAHA PENGAMPUN...
Aku sedar yang aku banyak berdosa kepada-Mu..
Aku berterima kasih kerana mengurniakan aku ketenangan keika menghadapi dugaan...
Dugaan yang berat aku hadapi dengan Engkau bersama-Ku...
Syukru Ilaika Ya Allah!!!
:)

4 ulasan:

::::Fakhratu Naimah Muhad:::: berkata...

pndai2 idop laa...

tgok mak ayah un dapat pahala an..

ngan adik bradik un ley berukhuwah an..

tempuh hari ngan baik yer=)

Anak usrah sentiasa je nak suntikan ilmu =)

Muhammad Syaakir Lee berkata...

Thank u... semoge Iman akn trjge d mse cuti nie... Awk kt rmah pn kene gak jge Iman ye.. hehehe...

::::Fakhratu Naimah Muhad:::: berkata...

hehe... insyaAllah..

duk umah disiplin sket..makan minum nagji ikot tyme..datz y duk umah syok..

mgrib isyak kene p surau..duk uia x lak g masjid..

duk 'USRAH' aka 'BEBEL' kat adik la kat umah..hehe

Muhammad Syaakir Lee berkata...

hehehehe.. kene istiqomah.. tp u dok rmh pn bgus gak... mkin mngkt amalan.... biase org kt kampus iman tnggi.. kt rmh mnurun.. hehehe...