Khamis, 3 November 2011

Sakitnya Semester 1...


Assalamualaikum...

Lama dah tak tulis entri baru dalam dada halaman ini...
Apa khabar diri-diri yang sibuk ber'exam'...
Maklumlah minggu-minggu mid-sem di universiti baru saja menjengah...
UIAM pun sama gak...

Tapi bagi diriku macam tak exam je...
1 minggu 1 paper...
Lagi 3 paper ada lepas Cuti Mid-Sem...
Maknaya, minggu tu aku tak raya dab cutilah kan...
Sibuk mengulangkaji dan juga tak lupa nak menyiapkan beberapa assignment yang tak sudah...

Subjek yang aku ambik sem ni tak banyak mana pun...
Adalah dalam 6 matapelajaran...
Nak tahu tak???

1. Tilawah 1
- Subjek ni aku nak ambik masa aku sem pertama lagi kat UIA ni... Tapi tak boleh add sebab dah penuh... Aku kan jenis pemalas nak add manual... So aku baru ambik sem ni... Komen aku kat subjek ni, agak susah sebab kena hafal juz 30... Memang aku dah hafal lebih dari separuh juz 30... Tapi, yang kene tasmik nye start belakang iaitu surah naba'... Setakat tilawah dengan tajwid Insya Allah x de masalah... ada satu assignment...

2. Madkhal ila Usul Fiqh
- Aku suka subjek ni... Walaupun aku dibawah major Usuluddin... Ustaz yang mengajar subjek ni juga terbaik.. Ustaz Sobri namanya... Aku faham je ape yang diajarnya... Dan saru lagi, senang je tugasan yang diberi... Cume beberapa homework, group assignment dan exam yang just letak betul atau salah.... Cume kata orang markah dia susah sebab jawapan final yang dia nak kene base on buku...

3. Islamic Ethic
- Memang aku susah faham subjek ni sebab ustaz yang mengajar aku adalah ustaz Yaman... Kurang faham lah mula-mula kelas tu.. Sekarang bertambah baik cara atau teknik penyampaian die... Dari segi markah atau carry mark, Uztaz ni bagi exam mid, satu assignment dan musyarakah... Ok je.. Tapi kena usaha lebih dalam memahami konteks... Assignment die je aku tak de idea nak wat camne... Aish...

4. Islamic Aqidah
-Pergh.. Pada mulanya aku rasa malas je nak gi kelas ustazah ni... Tapi, lama-kelamaan, aku rasa ok je ustazah ni... Cume markah yang diberikan agak strict... kena base on apa dia syarah.. So, dalam kelas tu korang kena rajin menyalin note... Dari segi markah, just ada 3 exam dalam kelas, satu lagi musyarakah... Tu je...

5. Dirasat Mukhtarat minal Quran
- Bagi subjek ni just banyak kena hafal lah.. Ngan mufradat nye lagi... Surah tasmik... Agaknya aku tak dapat nak tasmik awal-awal... Habiskan Tilawah dulu baru hafal 5 surah bagi subjek ni... Surah agak panjang gaklah... Mujadalah, Hasyr, Juma'h, Mulk ngan Soff... 2 surah je kene hafal... yang lagi 3 kena ingatkan balik je.. Alhamdulillah... Dan satu lagi kena buat assignment.. Nasib baik agak senang je assignment nya.. Just, banyak benda nak kena wat... satu lagi kena mid term...

6. Modern Muslim Thinkers
- Subjek yang best.. Membahaskan tentang tokoh-tokoh pemikiran yang di era baru... N nak carry mark pun senang... Ada short presentation ngan mid term.. Satu assignment compailation dari short-short presentation yang kami buat...

Pendek kate agak sakit gak lah dari bab hafalan... Adei, cume apa yang perlu diingat adalah kesah Waqi' dan juga Imam Syafei...

(( Berjumpe Imam Syafei' dengan Syeikh Waqi' iaitu gurunya... Berkata Imam Syafei'... Wahai Syeikhku, kebelaknagan ini hafalan ku makin lemah... Jawab Waqi': Ilmu itu cahaya, dan cahaya tak akan masuk ke dalam hati-hati yang kotor....))

Apa maksiat yang Imam Syafei' buat sampai hafalan dia lemah???
Imam Syafei' cume terpandang aurat wanita iaitu tapak kaki ketika berjalan di pasar...
Ada riwayat mengatakan terpandang betis...
Lihat!!! Cume itu sahaja...
Kita??? Tidak puas terpandang malah menatap...

Sucikan hati kita...
:)

Ingatlah yang membezakan kita dengan yang lain adalah kita ingin berubah...
Wasalam...

Yang mengingati dirinya sendiri,

Muhammad Syaakir Bin Mohd Ridzuan Lee...

2 ulasan:

Naimah Muhad berkata...

wah! hebat !! :))

dapat bayangan kesusahan nnti ..hee

Adam berkata...

Moga Allah memudahkan kita untuk meninggalkan maksiat mata,telinga dan seluruh anggota badan kita.Amin.

p/s:jarang komen blog ini.he3