Rabu, 25 Januari 2012

Aku vs Dia (The Great Duel)



Assalamualaikum para pembaca sekalian (macamlah ramai yg bacekan)...

Lama x dengar citer, mesti menunggu bila saya nak post lagikan (koranglah x nak publicitikan blog aku, hahaha)...

Last aku post pada tahun lepas (31hb Dis 2011)...
Lama x tulih lg pastu (merepek je kot)...

Arini mode aku nak berlawak je...
sape2 kenal ngan aku memang tahulah cmne lawak aku...
kui kui kui...

Dah2...
kite masok mode serius plak...


Aku nak cite pasal the GREAT DUEL...
Awas...
Perlawanan Shark the GREAT melawan nafsunya...
Satu perlawanan yang menarik...
Tak dapat ditonton dalam WWE atau mane2 kejohanan...

Kalau anda duduk dalam TARBIYYAH...
Mesti familiar dengan MUJAHADATUN LINAFSIHI...
Mehlah aku crite sikit susur galur bagi siapa yang BELUM lagi masuk TARBIYYAH..

Peribadi Muslim ada 10...
Salah satu adalah yang di atas..
Mujahadah Linafsihi...
Dalam bahasa Melayunya dapat melawan atau mengawal Nafsu atau kehendak...
Korang nak search google pun boley...
Key in Peribadi Muslim atau Muassofat Tarbiyah (selamay mencube)...
Tamat... :)

Ok...

Balik je rumah minggu lepas (dah seminggu aku balik)...
18hb Jan 2012...
Memang rasa nak balas dendam sebab tak cukup tidur je kat UIAM terchenta...
hehehe...

Tapi...
Sambung crite balik...

Disebabkan adanya TARBIYAH ZATIYAH...
Korang tahu x?
Tulah, len kali masuk Tarbiyah ye...
Bley je contact aku kalau nak masuk dalam SISTEM nie (macam kongsi gelap lah plakkan)..

Balik kepada Tarbiyah Zatiyah...
Tarbiyah Zatiyah ni kite control diri kita berdasarkan beberapa mutabaah amal..
Jap, korang tahu ke ape itu mutabaah amal?
Adei..

Mehlah aku crite skit...
Mutabaah amal ni satu list yang kite buat untuk mantainkan iman..
Cth: Sehari wajib bace 2 helai Quran... Seminggu pose sekali... N banyak lagi...
Nak tahu lebih lanjut???
Masuklah sistem Tarbiyah... :)

Ok, korang mesti sama gak macam aku...
Orang kate bile balik rumah...
Iman akan turun..
Sebab kita jauh dari Biah(suasana) Tarbiyah...
Tapi, ada Tarbiyah zatiyah yang dapat control dari turunnya iman seseoarang...

Gabungan Tarbiyah Zatiyah ngan Mujahadah Linafsihi akan menghasilkan Fuuton Rasen Shuriken (kalau dalam NARUTO)..
Maka, akan tewaslah musuh utama mnusia iaitu HAWA NAFSU...
Bagaimana?

Iman menaik dan menurun...
Menaiknya IMAN kerna Ibadah kepada Sang Pencipta...
Turunnya IMAN kerna Maksiat kepada-Nya..

So, kalau dengan Tarbiyah zatiyah (amal ibadat) dan juga Mujahadah linafsihi, confirm2 lah akan naik Iman seseorang...


Tapi, persoalannya..
Apa kaitan kedua-duanya???

Dengan Melawan hawa nafsu (mujahadah linafsihi), seseorang itu akan dapat mengikuti apa saja list amal (Tarbiyah Zatiyah) yang dibuat...

Tulah kaitan kedua-duanya...
Pentingkan..

So, ni jelah yang aku nak critekan...
N aku nak ucapkan Gong Xi Fa Cai...
Aku kan keturunan CINA...
Semoga thabat dalam Iman Dan ISLAM...:)


Work 4 Allah...
2morrow never die...
But we maybe Die..

Anyong...

"Yang membezakan kita samada kita ingin berubah atau tidak"..

Yang Gembira,

Muhammad Syaakir Lee @ Shark the Great...


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

3 ulasan:

Al-Mufakkir Hamidi berkata...

Salam. ingat Aku vs Dia tu, 'Dia' refer pada ana. he

Naimah Muhad berkata...

Nice, pandai gabungkan otak kartun dan tarbiyah .hehe

angpow?? :)

Muhammad Syaakir Lee berkata...

Hamidi kurang hensem dari Syaakir: xlah... watpe nk lwan.. taw dh ana yg mnang.. :p

Naimah: ehem.. Mai dtg rmh dlu... :p