Khamis, 27 Januari 2011

Perjalanan Seorang Murobbi Baru....




Hari rabu (26/1/2011) yang aku tidak harapkan datang jua.... Petang tu aku kene gi SBPI Rawang untuk jadi Naqib bg halaqah sane... mcm study circle kt UIA lh... berhari-hari sebelum hari rabu, puas aku memikirkan apa aku nk smpaikan kt bdak2 nie... aku mne lh reti smpaikn sngt ilmu2 nie... dlam halaqah aku sndri aku ssh sngt nk participate... ni nk wat halaqah sndri.. maut lh aku tempah....

then, ptg yg aku ras nk lari drpdnya tiba jua... abes je klas QPT pkol 5, aku pn balik ke bilik... siap2 sbb pkol 6 aku dh kene berkmpul sbb nk turunkn bahan kepd ank2 buah aku nnti... dgn kaki yang berat, aku g gak ke masjid, classroom 4... dlm prjlnn, aku dpt msej, tukau tmpt... wat kt bilik abg2 nie... kt mahallah zubair... aku ngan rasa berat ptah balik ke kwsn mahallah...

smpinye aku d situ, aku d smbut dgn snyuman... terbakar balik smngt aku bila tau naqib aku pn g gak... sbb naqib2 yg ptot ikot arini ada exam sok nye.. so, abg2 ni gnti jap... disebbkn tu gak.. aku d beri pilihan utk mmilh group halaqah aku... aku p segera mmlih utk mmbwa naqib2 yg bawa form 1.... ptg tu kitowang pn gerak ke SBPI Rawang...

smpi e sane... dh pukol 8... ada sdikit msalh spnjng prjlnn... antre nye jalan jam... kitorang pn solat mghrib n trus wat halah... aku dgn terkial2pd pmbukaan trus gak smpikn ape yg ptot... brmule ngan buke mjlis, then kitoang taaruf ssme kitorang... bdak2 ni mmg bgus sbb repond je ape yg aku suro... selesai taaruf aku pn mule smpikn bahan untuk diri diorg sndri...

bahan yg aku smpikn mngenai sahbt Mus'ab Ibn U'mair... lame gak aku bntng... smpi pkol 9.30 pn x abes lg... then aku sngktkn wktu utk smpikn bhan yg diorg prlu smpikn kpd ank2 buah diorg... iaitu mngenai maarifatur rasul n hadith prtme dlm hadith 40... psal niat.. dlm syok mnympikn,halqah2 en dh pn abes rupenye.. tnggl lh halqah aku sorg... aku pn abeskn cpt2... pstu aku pn ttup mjlis n brsmn ngan budak2 nie... 8 org sume nye ank2 buah aku...

aku pn x sngke aku ada kmmpuan utk mnympikn selame itu... pkol 8.15 gitu smpilh 10.15 gitu... ksian bdak2 nie kene dgr aku mmbebel.. tp muke diorg x nmpk rase mlas pn... diorg ni mmg bgs... x sbar ku n tnggu 2 mnggu lg sbb aku akn smpikn bhn stiap 2 mnggu...

Tiada ulasan: