Selasa, 6 September 2011

Dikeheningan Malam




Assalamualaikum wahai jiwa-jiwa sekelian...

Sekarang tengah malam.. Bukan sedang malam, tapi betul-betul tengah malam... Dah hampir jam 1.15...

Masa begini memang best nak berqiamullail... Di sebabkan aku tak melelapkan mata lagi, aku nak ambik kesempatan bermuhasabah saja buat masa sekarang ini... Jom kita muhasah diri sama-sama...

Sebelum itu, apa muhasabah ni ye?

Muhasabah kalau ikut logik akal aku kan, berasal dari perkataan arab yang 'root word' dia adalah hisab atau dalam bahasa Melayu dia Hitung... Jadi, muhasabah ini bermaksud kita menghitung atau menilai apa kita dah buat pada hari tersebut...

Contoh:
Hari ini banyak ibadat sunat tak buat... Dhuha tertinggal, rawatib solat isyak je aku buat, puasa enam tak mula lagi... Kesimpualannya, hari ini macam lebih teruk aje dari semalam...

Ulasan:
So, apa kita nak buat? Mesti lah kita kena tanamkan azam untuk perbaiki diri kita.. Perbaiki.. Macam aku sekarang IMAN sangat MENURUN... Sebab tu aku mengharapkan masa berjalan lebih cepat untuk aku pulang ke lubuk KEIMANAN semula... I Like UIA because there I learn a lot about TARBIYAH.. :)

Bukan aku bermaksud UIA ke lubuk KEIMANAN, tapi kat UIA ramai kawan-kawab yang kuat.. Jadi, untuk kuat kita kena bersama orang yang kuat... Kalau ada salah sila betulkan ye...

p/s: kalau yang muhasabahnya dia asyik buat dosa yang sama, jangan berputus asa untuk bertaubat... Sebab Allah tak akan pernah letih untuk mengampunkan hamba-NYA... :)

Ingat, ada satu ayat Quran kalau aku tak silap (tolong betulkan kalau salah) mafhumnya ada segolongan tu yang paginya beriman dan petangnya kufur... Naudzubillah, jangan kita masuk dalam golongan macam itu yer...

Banyakkan doa menetapkan hati:

اللهم يا مقلب القلب, ثبت قلبي على دينك وغلى طاعتك

bermaksud: Wahai tuhanku yang membolak-balikkan hati... Tetapkanlh hatiku ke atas agama-Mu dan ke dalam mentaati-Mu...

Bercakap tentang TAAT ni, aku pernah berlajar kuliah agama di surau kampungku tentang taat... Kalau tak silap SABAR ni ada 3 jenis...

1. Sabar dalam menuruti perintah ALLAH...
2. Sabar dalam menjauhi larangan ALLAH..
3. Sabar dalam mengahadapi ujian ALLAH...

Aish, macam-macam pulak ye terlintas dalam kepala ni malam-malam macam ni... Sayu je suasana... Best Qiam waktu macam ni... Cerita pasal Qiam pulak, aku ada dengar tips dari murabbi ku untuk senang bangun Qiam.. Antaranya:

1. Qailulah / tidur sebentar sebelum zuhur atau selepas zuhur...
2. Tidak membuat kerja-kerja yang terlalu berat pada siangnya...
3. Tidak tidur dalam keadaan terlalu kenyang...
4. Minta kawan yang selalu bangun malam kejutkan (ni kelakar sikitlah)...

Suke jugak aku nak kongsi satu kata-kata seorang ulama' yang aku teringat pada hening malam ni... kata beliau:

"Jangan ingat satu dosa yang kamu lakukan itu adalah satu"

Kenapa Ulama' tu kata macam tu? Sebab satu dosa akan diikuti dengan dosa yang lain.. Sebab tu ada pantun Melayu yang mengatakan:

" Siakap senohong gelama ikan duri,
bercakap bohong lama-lama mencuri"

betulkan apa pepatah tu beritahu... Kebanyakan pantun atau pepatah Melayu terhasil adalah sebab pemerhatian orang dulu-dulu.. Kalau tak betul takkan mereka (orang dulu-dulu) nak buat pantun nasihat macam ni kan... Logik kan... :)

Ok, aku rasa nak gerak tidur dululah ye.. Doakan esok akan jadi lebih baik dari hari ini... :)

Salam Kemaafan dari Muhammad Syaakir Bin Mohd Ridzuan Lee...



Gambarku terkini... (diambil pada 4hb Sept 2011)

2 ulasan:

Al-Mufakkir Hamidi berkata...

i quote your writing: 'Ok, aku rasa nak gerak tidur dululah ye'

aik? tak qiamullail? he.

hurm... terasa gak, sebab hari ini meninggalkan Solat Dhuha dengan sengaja. buat pelbagai alasan. tapi, pokoknya malas. jika rajin, mesti dapat kalahkan alasan2 tuh...

Dan, Doa tu, ada titik atas 'ain' di kalimah على طاعتك. harap prihatin. he.

Dan juga, makin hensem. tapi, bila jumpa, tetap ana lebih hensem. Well, biasalah kan? he.

(p/s: jadi ni la kerja 'sibuk' anta tadi yer?)

salam.
selamat bermujahadah!

Muhammad Syaakir Lee berkata...

yelah... nk qiam an kene tidur skejap dlu.. kan2???

ish3.. ana pn x ptot gak tnggl.. alasan terlupe x bley d trime.. hehehe...

ops.. Syukran.. maaflah taip malam2 kn.. hehehe...

ye.. anta ttp hnsem dri ana.. hehehe..